Opštinske novine

458

Бео градске општинске нозине

сто да једу с Кнезом, већ су стајале с обе стране Књаза, и служиле за време ручка Књаза и синове му. Пре и после ручка перу се руке. Пред јело чита молитву мали Мијајло. Већ посуђе је било европско: калајни тањири, јер се порцулан тешко набавља, сребрни ножеви и виљушке, сребрне чаше с грбом и лепо шлифоване чаше. Од јела су изнели сир, супу од пиринча, говеђину, кувано виме, јагњеће и пилеће печење и алву од пшеничног брашна, меда и масти. После тога изнеше пржене рибе из Мораве, кисело биволско млеко са земичкама. Поред пшеничног хлеба служили су и врућом пројом. У Жагубици описује живот у кући Кнеза Жагубичког. Описује рад домаћице и спремање хлеба и јела за госте, намештај у собама^ услуге пред спавање и из јутра. У Чачку је био у кући једног трговца. И ту описује потчињен положај жена. Постељне ствари су се по турском начину из јутра склањале у нарочити део собе. Служили су из јутра слатком, ракијом, кавом и чибуком. Кућа је била намештена старински, али имало је по нешто и европског намештаја. Полако се дакле мењало у Србији. Стари начин живота још је био отпоран, али само формално, јер су много јачи, привредни о^носи с неизбежном неминовношћу носили у себи смрт тим старим обичајима. С тгоља су се из-

грађивали сасвим нови услови живота, којима није одговарао тај стари унутрашњи живот српске патријархалне куће. Он се одржавао, али под јако измењеним приликама. Тако су се неминовно морали мењати и здравствени односи. И већ у овој периоди, иако је у Србији било само неколико лекара, наилазимо на почетке јављања болести, које доноси са собом цивилизација. Хигијена старог српског начина живота није одговарала новим измењеним приликама. А ти нови односи и прилике су биле у изграђивању и јачи од свега па је и здравствено стање страдало. У Србији су настајале нове прилике. Цела земља била је у сталним изменама и нарочито се то запажало у варошима и на варошком животу. То је било време кад су још били јаки утицаји турско-источњачког живота на патријархални начин живота српских варошана. У исто време све је више продирао и ширио се западњачки начин живота. Тако се постепено стварао нов начин варошког живота, долазећи у сукоб са дотадашњим приликама и односима потискујући старе навике и обичаје. Наравно, дја, ре овим новим начином живота уносило и много погрешног, подражаваног, нездравог. (Наставиће се). Д-р Стеван 3. Иванић