Opštinske novine

Преуређење градског саобра&аја престонице

5/5

Краља Милана ул. неће сметати нити кочити брзину и кретање осталог уличног саобраћаја. После 10—15 година, према развићу тадашњег повећаног саобраћаја, повећаног становништва и др., ову трасу ће тадашњи инжешери по свој прилици спровести под земљу, вероватно негде код данашњег Министарства грађевина и даље испод „Лондона" и Краља Милана улице до Теразија и изградити једну велику подземну станицу испод Теоазија, која би била заједничка за ову пругу (Топчидер и Дедиње) и будућу једну пругу: Земун—Теразије—Краља Александра улица, која ће тада вероватно негде код нове палате Поштанске штедионице у Краља Александра улици такође сићи под земљу, ићи испод Теразија и негде код Зеленог Венца — или испред моста Краља Александра —, према природи купираног терена, — изаћи поново на површину, ако т.ј. у међувремену техника не пронађе и не успостави нека друга још лакша саобраћајна средства за градски саобраћај. Не видим ни једно боље решење од овог, а налазим да је решење под 5) такође врло добро и интересантно, само што је много скупље, с обзиром на откуп земљишта у почетку Краљице Наталије ул., на откуп земљишта за терминус пруге у Краљице Наталије улици, (повратни круг), и изградњу велике дизалице или покретног степеништа од Теразиске терасе до Краљице Наталије улице. Пругу бр. 6 (Краља Александра улица) и пругу бр. 14 (Земун) трзба спојити у јгдну линију скроз, претходно израдивши дупли колосек од Новог Ђерма до краја Краља Александра улице и повратни трамвајски круг на крају, као што смо то већ урадили у Земуну, а затим обезбедити довољан број трамваја истог типа — најбоље: велике четвороосовне са приколицама. Данашњи локални возови без приколица који раде од Новог Ђерма до Кн. Споменика и обратно (6А) врло би згодно ишли не до Земуна, јер нема потребе, већ по готовом дуплом колосеку, кроз Призренску, Југ Богданозу и Црногорску до Карађорђеве ул. испод новог моста, т.ј. до будућег новог пристаништа и обратно, чиме би и центар града добио директну везу са пристаништем, и то најкраћим путем. Доласком нових трамваја и повгћањем трамвајског парка, а са овим (мањим) бројем кола, ова би веза могла ускоро, кроз који месец, да се оствари и изведе. Пруге бр. 7 и бр. 9 (Коларац Ново гробље—Кланица—Народно Погориште) недавно су замењене кружном аутобуском линијом и као такве функционишу врло добро, брзо и правилно, на задовољство тамошњег грађанства и путника. Пруга бр. 10 остаје на свом месту, с тим да се, чим стигну нове већ поручене шине,

приступи изградњи дупле трамвајске пруге на делу од Ауто-команде до изнад Вождовачке цркве још ове године, а идуће године и даље до кра|а предграћа Коаљице Марије, додајући још известан број нозих четвороосовнних (већих) трамвајских кола га појачање и побољшан>е саобраћаја. Ову пругу, — када се изврши њено дуплирање на целој дужини — треба у скорој будућности продужити до трошарине, па десно новим Бањичким булеваром, поред стадиона, и проширеном Леди Каудри улицом везати са пругом бр. 12 на Дедиње, чиме би се, преко Сењака и Милоша Великог ул., добила једна врло добра кружна линија, која би се код Војне Академије могла везати са „Славијом", односно са постојећом пругом бр. 10. тиме би и трамвајска линија бр. 12 испала са Теразија, али у исто време дошла на други градски саобраћајни чЕОр и центар: „Славију", која ће се по генералном плану проширити и у скорој будућности сигурно бити једна од највећих прзстоничких саобраћајних чворова — раскршћа. Наравно да се и једноколосечна пруга бр. 12 од Сењака до Дедиња мора дуплирати и скретнипе избацити, што је већ планом и предвиђено. Ово би била само варијанта већ датог решења за пругу бр. 12. Локалне пруге бр. 1а) и бр. 13а) — „Приштинац" и .,Чукарички" са по 2 трамваја треба укинути, када се њима оближње аутобуске линије поошире и појачају са већим бројем кола, што неминовно мора бити у најскоријој будућности. Ово би биле 1 у главном битне промене које би требало извести на данашњим постојећим трамвајским линијама да би данашњи односно будући трамвајски саобраћај био добар, брз и регуларан. Да их резимирамо: а) Изградња дупле пруге на бр. б од Новог Ђерма до краја и даље до Воје Вељковића ул. у укупној дужини од 2,8 км. б) Изградња дупле пруге на бр. 10 од Ауто-команде до краја насеља Краљице Марије са продужењем до трошарине, у укупној дужини 4,3 км. в) Изградња дупле пруге на бр. 12 од Сењака до Дедиња, у дужини од 2,9 км. г) Изградња пруге у Краљице Наталије улици у дужини (по тач. 8 или по тач. 5) 0,8 км. Укупно коштање изнеће приближно динара 12,000.000.По завршено] изградњи ових дуплих колосека на постојећим пругама, требало би приступити изградњи: д) Нове дупле пруге од трошарине у предграђу Краљице Марије улицом Јована Ћирковића, Бањичким Булеваром, поред стадиона, затим Леди Каудри улицом до „Звезде"