Opštinske novine

„ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ"

Број 19

ПОСЛЕДЊЕ ВЕСТИ

Накнадне појединости поводом јучерашњег извештаја Немачке Врховне Команде Берлнн, 30 априла (ДНВ) У вези с јучерашњим извештајем Неиачке врховне команде, ДНБ сазнаје још следеће појединости: Немачке претходнице приближују се, пошто су већ прошле Триполис, средишту Пелопонеза и настављају продирање ка југу, последњим прнстаннштнма на крајњем југу и југозападу Грчке, која, после губитка два највећа ратна и трговачка пристаништа, Патраса и Пиреја, стоје још на расположењу за укрцавање растуреним остацима разбнјеног британског експедиционог корпуса и грчке армије. Појединости, које се сада сазнају о успеху немачких падобранаца на Корннтском Превоју, доказују да су посаде јаких непријател>ских артилериских положаја сматрале да су, после рушења мостова преко коринтског канала, сасвнм сигурне од сваког напада. Ове посаде потпуно су изненаћене, при чему је заплењено тридесет топова. Немачкн падобранци ипак се нису задовољили овим успехом. На многобројним заплењеним теретним аутомобилима, узапћено их је укупно седамдесет два комада. Одреди немачких падобранаца одмах су предузели гоњење енглеских одељења, која су бежала. Према најновијим вестима о потопљеним бродовнма, од 16 априла потопљено је укупно 305.600 бруто регнстарских тона непријатељског бродовља, а тешко је оштећено 87 бродова. Сада се понавља исти догађај као и прошле године код Денкерка: напуштајући оружје, и многобројни ратии материјал, остаци растурених енглеских трупа покушавају да се спасу на једрилицама, баркама. шалупама и свим могућним воденим превозним средствима, само ако су погодне да се њима пребаце до острва Крит. које је удаљено око 150 километара. Али и овде немачко ваздухопловство неумољиво ступа у акцију. Многобројне једрилице и разноврсни чамци нападнути су и уништени делом на самој обали, делом за време вожње. Велики број њих потопљен је, а исто тако миого их је оштећено и онеспособљено за пловидбу.

Како је било код Денкерка

Виши. 30 априла (ДНБ) Францчскн радно незапоседнутих области дао је данас један извештај, у коме је истакнуто неколнко ннтересантних појединостн о војним операцијама код Денкерка крајем маја и почетком јуна прошле године. Према том саопштењу британски адмнралитет је, иошто је и последњи енглески војннк напустио француску обалу код Денкерка, известио француски адмиралитет, да бн укрцавање француских трупа код Денкерка претстављапо једну тешку и сувише рискантну операциј\. Британскн адмнралитет је. да би поткрепио ову своју тврдњу, том приликом истакао, да је код Денкерка потопљено шест енглеских разарача, да су енглескн морнарн сасвим исцрпени и да следствено томе британска морнарица не може учествовати \ спасавању француских трупа, које су се налазиле код Ден керка. Огорчен овнм саонштењем, каже се даље у овом нзвештају. адмирал Дарлан је одговорио да је француска морнарнца у операцнјама код Денкерка изгубила осам разарача и седам даљих да је оштећено и да су француски морнари исто тако исцрпенн као и њиховн енглески друговн, али да се ипак при свем том мора наставнти са спасавањем францускнх војннка из Фландрнје, све док буде стојао на расположењу један једнни брод. Адмирал Дарлан је осим тога упутио Черчилу једну посланицу, у којој је ставно до знања, да је енглеска војска тог дана прекршила своју реч, и да се и британска морнарица нсто тако спрема да француске војнике, који су својим иожртвовним залагањима омогућили превоз енглеских војннка у Енглеску, ирепустн својој судбини. На основу оваквог енергичног приговора британска морнарица је, каже се даље у овом нзвештају, примнла наредбу да још за 48 часова настави акцију спасавања. 1 јуна британски адмиралитет ионово је обавестио адмирала Дарлана, да се, услед губитака. које је претрпела морнарица, морају обуставитн даље операције, што је значнло препуштање 100.000 француских војника судбини. Тек после једног другог оштрог протеста адмирала Дарлана, известан број француских војника евакуисан је из Денкерка 3 јуна и у ноћи

Немачки шту-ка бомбардери над ТобрукоМ

Берлин, 30 априла (ДНБ) ДНБ доноси интересантан извештај једног очевица о нападу немачких Шту-ка на Тобрук: „У великом луку летимо над Тобруком и спремамо се на напад. Спуштамо се лагано као тешка олуја. Спуштамо се све ниже, летимо ка земљи брзином стреле и бацамо бомбе. Доле испод нас вода кључа. високи стубови беле воде дижу се у вис. Круг за кругом кључа око бродова. Одмах до њих и иза њих дижу се стубови дима, види се ватра и чују се експлозије, које потресају. експлозије на бродовима, на мору, у складиштима и између теретних аутомобила на кеју. Противавионска артилерија пуца са бродова, около пристаниигга, из свих углова. Тешка противавионска артилерија раширила је праве гвоздене завесе. Сасвим високо. Ми смо се већ сви пробили кроз ову завесу, налазимо се на 1.000 метара висине. Пробијамо се дал>е; са сваке стране јуримо доле ка цил»у, на бродове. Наше бомбе паДају. Ускоро доћи Ке ловци. Ево их ве^, апарати Херикен, који су нас очекивали. Једанпут, двапут, измичемо њиховом налету и брзим окретима. У току трећег налета један немачки борбени авион захвата Томија Они се дивље окрећу један око другога, ми измичемо, пролазимо још једном кроз жестоку противааионску ватру, изилазхмо из ватреног огртача, осврћемо се натраг и посматрамо грозну, али грандиозну слику. Сав Тобрук одјекује од експлозије, а исто тако и пристаниште са бродовима. Небо изнад Тобрука превучено је небројеним црним 1?итима, облачићима и всловима, који потичу од противавионске артилерије. Између њих провлаче се немачке Штуке, које кривудају тамо амо, затим немачки ловци боре^и се бесно, борбени авиони и Херикени. То је био први чин великог напада у току којег ће наше Штуке уништити Тобрук. Јутрос, Томи је покушао да се пробије и да добије мало ваздуха. После првих успеха Италијанима је пошло за руком, да га одбаце натраг и да задобију нешто територије. Ми нападамо у истом реду као и јуче. Није прошло ни пола сата, а изнад енглеских оклопних формација сручила се олуја наших Штука. Дуго времена могао се видети изнад непријатеља огроман облак прашине, помешан са црним димом, сигнал за храбру италијанску пешадију, да ,сј одавде не прети никакав бочни напад. Тада поново нападамо нове бродове као и оне, који су способни за пловидбу. БезСројне олупине бродова, које су у пристаништу, радо ћемо препустити Енглезима. Те олупине уосталом само им затварају пристаниште и онемогуКавају прилазе кеју и мору. Наши Штука апарати приближавају се пристаништу у великој висини. Поново

се прсбијају кроз ватру противавионске артилерије, која треба да у великој висини, 1000 метара изнад бродова, препречи пут ка циљевима. И овог пута Енглези се брзне, узалудно се жртвују многи Херикени. Долазимо до цил»а; бомбе које смо бацили све погађају жељени циљ. Затим се, далеко тамо над морем, поново сакупљамо, враћамо се кући, опрезно, све док нисмо далеко измакли из домашаја енглеских ловаца. Тек увече сазнали смо за резултате дана: „Два апарата типа Херикен уништена су на земљи, три су оборена у ваздушној борби, а исто тако оборена су и два апарата Бристол-Бленхајм." Шта су учиниле наше Штуке? У пристаништу Тобрук уништени су сви бродови, половина је потопљена или тешко оштећена. Једва да је који брод још способан за пловидбу. Ми чекамо да Томи пошаље нове.

измећ\ 3 и 4 јуна. Упркос тога спасла се свега половина Француза у поређењу са Енглезима. Коментар о овоме, каже се на крају овог извештаја, излишан је. Појединости о крвавим борбама у Бомбају Кабул, 30 априла (ДНБ) У вези са већ јављеним вестима о нередима у Бомбају, у току којих је нрвог дана погунило 14, а рањено 140 лица. овде се сазиају још следеће појединости: У тренутку, када су уличне борбе '•иле на врхунцу. изишао је на балкон једне куће један Инђанин и позвао масу на заједничку борбу против енглеског утњетача, који жели да искористи несугласице измећу Индуса и Мухамеданаца. На те речи маса се у дивљем бесу окренула против полиције, која је одмах опколила читав овај кварт и осула ватру у масу. Том прилнком погинуло је шест. а рањено двадесет лица. Линдбергово писмо Рузвелту Њујорк, 30 априла (ДНБ) У једном писму упућеном претседнику Рузвелту, пуковник г. Линдберг дао је оставку на чин пуковника резервног кора авиације Сједињених Држава. У свом писму г. Лнндберг се осврће на примедбе које је претседник Рузвелт учинио на једној од последњих конференција штампе, а у којима је изразио своју сумњу у верност пуковника Линдберга Сједињеним Државама. „Надао сам се, каже г. Линдберг дословно у свом писму, да ми као грађанину Сједињених Држава припада право да становништву своје земље у данашН.-ИМ данима изложи.м своје гледиште, не одричући се истовремено привилегије да ■у случају рата послужим својој земљи као офицнр авиације. Али како сте ви, у својству претседника Сједињених Држава и Врховног команданта оружане силе, јасно наговестили да ја као резервни официр овој земљи нисам више од користи, а исто тако и с обзиром на остале изјаве, које сте ви, г. претседниче, учи ннли с обзиром на моју оданост отаџбини и с обзиром на мој карактер и моЈе побуде, не остаје ми никакав други часни избор, већ да дам оставку на официрски чин пуковника ваздухопловства. Ла ово чнни.м са највећнм жаљењем, јер моја служба у ваздухопловству претстављала је нешто што ми је у животу било најдрагоценије. Ја сам се на ово одлучио само зато, што као амерички грађанин хс-ћу да отворено говорнм својнм суграђанима и да са њима смем отворено дискутовати о питањима рата и мира, која данас у највећој мери интересују и нашу нацију. При свем том и у будуће ћу, као приватни грађанин, како најбоље могу, служити својој отаџбинн'. Енглески ратни издаци стално расту Стокхолм, 30 априла (ДНБ) Како Јавља дописник „Афтонбладета" из Лондона, енглески државни дуг порастао је од почетка рата до данас са 8,5 на 11,5 милиарди фунти.

Извештај италијанске Врховне команде

Негде у Италији, 30 апрнла. Главни стан италијанске војске саопштава: У средњем делу Средоземног Мора формације италнјанског и немачког ваздухопловства бомбардовале су непријатељске бродове. Авиони немачког ваздухопловства бомбардовали су ваздухопловне базе на острву Малти и непријатељске бродове у луци Ла Валета. У ваздушним борбама оборена су два непрнјатељска апарата. У Киренајици наставља се са опсадом енглескнх снага код Тобрука. На фронту код Солума у току немачко-италнјанских наиадачкнх акцнја непријатељу су, којн је на више месга принуђен на повлачење, нанети велики губицн. Формацнје нталнјанског н немачког ваздухонловства наставиле су своје нападе на пристаништа и на одбранбене положаје код Тобрука. Немачки борбени авиоии потопилн су један транспортни брод. Погођене су батерије и положај. а британске моторизоване колоне засуте су митраљесцом ватром. Оборен је један авион типа Бленхајм. У ноћи нзмеђу 28 и 29 априла иепријатељскп авиони ианали су Бенгази. У Источној Африци наше трупе и даље одолевају непријатељском притиску на многим секторима Запоседање Крфа Рим, 30 априла (ДНБ) Искрцавање италијанских трупа на острво Крф, јавл>а специјални дописник Агенције Стефанн, извршено је без ијед» ог инцидента. Грчки командант приста-

ништа доведен је једним итали)анскнм хидроавионом као заробљеннк у једну италијанску авионску базу у циљу саслушања о томе, где су Грцн положили мине. У току првог дана пет стотина грчких војннка предало је оружје. Једна грчка бгтерија разоружана је. а исто тако и они грчки војници којн су се били склонили у граду. Специјални дописннк агенције Стефани акцију заиоседања острва резимира на следећи начин: 1) Заноседање Крфа приведено је крају, 2) Грчко становништво поздравило је италијанске трупе са осећањем задовољства због ослобођења н држало се сасвим мирно. 3) Резерве животних намирница биле су готово исцрпене н сасвим недовољне, из чсга се види да се острво није могло још дуго држати против италнјанске блокаде. 4) Бекство грчког краља на Крит и кукавичко држање команданта изазвали су изненађење код целог становништва, које

увидело

напуштено и нздано.

Немачке подморнице потопиле су два наоружана трговачка брода Берлин, 30 априла (ДНБ) Како ДНБ сазнаје, међу бродовима које су потониле немачке подморнице нз разних конвоја, налазила су се и два наоружана трговачка брода од по преко 10.000 тона.

Вођа Рајха говорио је пред официрским питомцима Берлин, 30 априла (ДНБ) Вођа Рајха и Врховни Командант оружане силе одржао је данас, пре њиховог унапређења у чин официра, младим официрским приправницима копнене војске, ратне морнарице, ваздухопловства и ССтрупа, говор у коме је истакао њихове дужности. Вођа Рајха говорио је пред од прилике 9.000 младих војника, који су ве^ до сада у борби против непријатеља показали своје изванредне способности. Вођа им је у свом говору истакао дужности и задатке националсоцијалистичке војске. „У вршењу ваше дужности", рекао је на крају Вођа Рајха, „можете бити сигурни, да ће уз немачког официра, па ма где се он борио, увек бити и немачки пешаци". Одликовање поручника Фвлта Берлин, 30 априла (ДНБ) На предлог Врховног Команданта рагне морнарице, великог адмирала г. Редера, Вођа Рајха одликовао је поручника г. Фелта витешким редом Гвозденог крста. Поручник г. Фелт нарочито се истакао још за време опрецаја у Норвешкој. После многих успеха у току осталих подухвата против непријатеља, он је најзад као заменик шефа једне флотиле брзих чамаца у току једног напада код енглеске источне обале потопио 13.000 непријатељских бродова. Укинут је мораторијум у Словенији Љубљана, 30 априла (ДНБ) Италијански цивилни комесар за Словенију укинуо је општи мораторијум који је био проглашен пре уласка италијанских трупа. а који је кочио сваки привредни саобраћај. Цивилни комесар истовремено је донео наредбу, да се постепено и органски уводи нормалан прнвредни саобраћај. Хрватске трупе стигле на Дрину Загреб, 30 априла (ДНБ) Хрватске трупе запоселе су границу на Дрини према Србији. У провинцији, нарочито у Славонији, ухапшен је велнки број четника, између њих и једна група која је у своје време бомбардовала катедралу у Ђакову. У току напредовања хрватскнх трупа ка Дрини у оквиру акције чишћења дошло је на неколико места до сукоба између Срба и Хрвата. У Загребу влада ред и мир Загреб, 30 априла (ДНБ) Са јучерашњим даном завршено је нормализовање полициске службе, то јест само редовне полициске власти имају право да интервенишу у циљу одржања мира и реда. Досадашња делатност усташа у овом смнслу завршена је. Свн ухапшеници морају се саслушати у року од 44 сати. У прошли петак ухапшен је велики број Мачекових присталица, који су иећ у недељу и понедељак поново пуштени на слободу. Претходно разганичсње црногорске државне области Берлин, 30 априла (ДНБ) Разграничење области, која ће потпасти под власт италијанског цивилног гувернера за Црну Гору, долази у ред оних мера, истакнуто је данас у Вилхелмштрасе, које се могу означити изразом „привремено регулисање". У сваком случају, подвучено је даље, ова мера не значи да се овде ради о коначном разграничењу црногорске државне области. Цивилни комесар за Црну Гору преузео је дужност Рим, 30 априла (ДНБ) Ново наименовани италијански цивнлни комесар за Црну Гору г. Мацолини преузео је јуче своју дужност. Успостављен је телегрфски саобраћај између Хрватске и Немачког Рајха и запоседнутих области Берлин, 30 априла (ДНБ) Телеграфски саобраћај између Хрватске с једне стране и Немачког Рајха, Чешкоморавског Протектората, Генералног Гувсрнемана, Луксенбурга и Алзаса и Лорана с друге стране, успостављен је у оба правца по прописима телеграфске службе. За све врсте телеграма важиће и даље таксе које су раније важиле у Југославији .