Otadžbina

СТРАТЕГИЈА II ТАКТИКА

469

мора се за те радње сиремати у мирно доба, да буде обучена издржљива, храбра, послушна. II тактика дакде поред избројаних предмета треба да покаже пут, како треба војску у мирно доба за бој спремати те .ла буде образована, т. ј. васиитана и обучена , и то како поједини војници засебно тако и кад су у скупу. II ова,ј део тактике, образовање војске , исто је тако важан као и горња три, јер је стара истина : Како је војска васпитана и обучена у мирно доба, онако ће поступатп и у ратно доба. Ово су 4 главна дела тактике , у које могу да уђу и сва друга питања. Остаје нам на завршетку овог првог разговора да кажемо коју реч о начину самог писања тактике. Истина предмет је тактике један исти, али опет из тога не излази да свака писапа тактика може да поднесе за сваку војску. Нема војске ни државе, које немају своје особине и своје прилике. Писац дакле треба да удешава своје дело према својој војсци, својој публици. Просто преведена тактика не може никад да допринесе потпуне користи. Може донекле да учини збрку у појмовима, ако се не одвоји оно, што је само за војску пишчеву примењиво за које се пак хоће умења а и посвећености у саму ствар. Може да даде непотпуног упутства, ако пишчева публика и војска стоје на много већој висини војничког знања. Због тога , што ми имамо велику народну војску, која је тек у почетку војног знања , за нас би требала тактика, која би 1, објаснила сва наша правила службе; 2, односила се на наше устројсгво војске, наше земљиште и остале прилике; 3, која би имала што више примера и задатака, који најлакше бистре појмове о војној вештини; јер признати морамо, да у војном знању треба још доста да се пењемо; 4, која би била написана просто, да је што већа маса наше народне војске разумети може; на послетку 5 , која би говорила на начин очигледан, тако рећи оиииљив, што је врло нужно за младу војску и по знању и по устројству и по историји. Овај очигледан метод остварио би се задоста, кад