Otadžbina

598

СРПСКЕ ЖЕЉЕЗНИЦЕ

љезница од транзитне трговине бити аећи него што ће бита приход од увоза и извоза, не би штетно било кад би наше жељезнице биле за који километар дуже јер би се више плаћало за превоз, само да додирну који производни округ више. Осем тога не треба заборавити да ће после извесног броја година, држава морати гледати да те жељезнице од приватног друштва откупи, и да при грађењу уговора за концесију, при бирању линија, не треба изгубити никада из вида да је држава газда жељезнице а оно друштво само —• кириџија, возар. 0 тога не би могли никако саветовати нашој влади да допусти грађење побочне линије од Велике Плане, преко Пожаревца и Рама до Базјаша, јер тим би се користило само аустријско друштво жељезничко на својој линији Базјаш — Будапешта Беч, а наша би држава штетовала баш када би то друштво и спустило цене подвоза на својим линијама иснод цена на линијама Београд — Земун — Будапешта — Беч, али на десној дунавској обали, које су као што је напред казано, краће. А штетовала би Србија у том случају и за то, што би пруга В. Плана — Београд врло много од саобраћаја изгубила, а нарочито што би се наша престоница обишла, те би се тако са свим поништила трговачка и саобраћајна централизација на београдској станици. Али с друге стране опет, ако би Пожаревац и Смедерево морали своје производе носити најпре у В. Плану па одатло у Београд, тј. с њима путовати 128 километара, онда је лако могуће да би они наваљивали сами да добију свезу с Базјашем јер би на тој линији уштедили свом извозу 25 километара путовања (рачунајући свагда до Беча). Осем штете коју би имао Београд од линије Велика Плана Пожаревац — Рам — Базјаш, изгубила би наша жељезница на самој транзитној трговини кроз Србије кирију за 26 километра, јер је линија од Велике Плане до Рама дугачка 66 километара и на против од В. Плане до Београда износи 92 километра. Ово је главни разлог за што св ваља аостарати да се главна линија наших жељезница што више ариближи Пожаревцу и Смедерееу, како 6и се Београду осигурала централизација обрта. С тога сад приступамо расветљавању питања како би се наша жељезница пружити могла, па да се не само свеже са Пожаревцем и Смедеревом, него и да се изгладе поменуте обилазне дистанције, и преко свега тога још да се учине знатне уштеде у трошковима за грађење жељезнице. Само нека нам се допуети да се, пре него што