Otadžbina

606

СРПСКЕ ЖЕЉЕЗНИЦЕ

жељезничког обрта, и у акту којим се буде уговарала концесија ваља тачно означити којим ће се начином израчунати сума за откуп. Даље треба држава да задржи право учествовати у одређивању такса за путнике и робу, у одређивању распореда за вожење, за експедицију поште жељезницом, и одређивању брзине вожења на. разним влаковима. Још треба да уђе у уговор за концесију не само да се друштво подвргава српској јурисдикцији, што се и по себи разуме,. него и да влада задржава право да води надзор над свима гранама жељезничке експлоатације. Што се тиче техничних услова за концесију, ови су најглавнији : 1. Земљиште у опште, које је нужно за жељезницу као и потребне просторије за жељезничке депове материјала, мајдане за земљу, шљунак, камен. песак и т. д. све то ваљало би да држава купи од приватних сопственика, па да она уступи друштву по извесну цену за готове паре или на рачун доцније гаранције. Ту би држава знатне суме уштедила од својих и општинских просторија. 2. Докле год се не отвори саобраћај на целој линији БеоградВрања дотле, ваља условити да друштво плаћа за увоз свију материјала из иностранства (за шине, локомотиве, друге машине, вагоне и апарате и т. д.) само иоловину ђумручине. 3. За материјал од којега треба да буду шине ваља за курентну линију (ону која је на отвореном пољу изван станица) условити да шине буду од Бесемеровог челика. Оне истина коштају за једну трећину куповне цене више, али оне трају четири пута толико колико гвоздене шине, што је доказано на рајнској жељезници и на Фердинандовој северној аустријској жељезници. То, што би друштво скупље платило челичне шине на курентним линијама, могло би се изравнати тиме што би се могло допустити да у место 37 килограма гвоздених шина на метар буде 31 килограм челичних шина на метар, наравно са таким проФилом челичних шина, да буду подједнако јаке у издржаваљу терета са гвозденим шинама. 4. Тунели, мостови, вијадукти и пропусти морају се одмах при грађењу жељезнице тако удесити, да могу служити и онда кад на целој линији буде два коловоза. 5. Систем за локомотиве и вагоне ваља да друштво најпре поднесе на одобрење влади. 6. Чим бруто-приход жељезнице на километар пређе на пример 35,000 динара, одмах држава да има право захтевати од друштва-