Otadžbina

ТАРИЈ>НО ПИТАЊЕ

621

одношаје опредељује. Он утиче на појединца, на Фамилије, општине и државе. Његов утицај на државе јавља се у повољнијем, пријатељским поступању суседа наспрам суседа него наспрам трећих. Ово повољније поступање између Србије и Аустро-Угарске предвиђено је у цитираном ставу чланка 11. конвенције. По њему ће се обе државе, односно владе, старати да тариФе буду исте, на савезној и Орпској прузи. Тиме још није речено и колике ће бити те истоветне тарифе. Остављено је да се о томе учини погодба доцније. Од ове ће зависити све. Обе стране ће бити дужне да при овом погађању заступају своје интересе. Заступање пак интереса не сме се тумачити и уједначити са преваром. Нити су нити ће бити криви наши државници што нису могли или што можда неће моћи да преваре Аустро-Угарске државнике. Онривљивање оваквога рода, каквих је заиста било, не могу се узети у озбиљан претрес. Преживело се мишљење да главна смер међународним погодбама треба да буде: превара. Главно је да се интереси земље чувају. Пут и начин како ће се ово постићи не може се у напред нити у опсегу једног чланка исцрпсти. Казао сам шта сам знао о тарифном питању по нашој жељезничкој конвенцији с Аустро-Угарском. Да ме не би рђаво разумели они, који ће даље мислити о овом питању, рећи ћу, да сам уверен боље но ико о томе, да сам врло мало казао. Мени је главна смер била да покушам објаснити: да смо постигли довољно олакшица у погледу тариФног питања, но да треба тежити да се ослободимо од употребе како ових олакшица тако и осталих, које су нам с рачуном уступљене од стране суседне царевине. У колико ће се ово моћи остварити, показаће нам најскорија будућност.

У години 1854 лојаве се прве панцерне лађе и то најпре у виду пловећих батерија. Велики отпор ових причинио је да је одма Француска и Енглеска а затим Северна Америка почела се занимати њиховом конштрукцијом и усавршавањем. Нарочито у почетку