Otadžbina

74

ПОКУШАЈ ПРОЈЕКТА

подизала. Врло је ретко, да власт уједно и потребну висину калдрме опредељује, мана, која често велике незгоде или скупоцене измене за собом повлачи, како је кад онај што зида висину калдрме или више или ниже узео. Али и поред тих штета, што их сам газда грађевине нарочито мора претрпити, могу у опште, због рђавог положаја и конструкције зградине, наступити досађивања, узнемиривања, штете и опасности за суседа или за јавни саобраћај. Што се тиче начина како ће се материјал за уређеност грађвња обрађивати, то се је при састављању овог покушаја једног модерног грађевинскот уређења у првој линији истина имало у виду, да се онај велики број постојећих уређења грађевинских Немачке и Аустрије тако рећи у једну арптметичну средину стопи, али пошто иста у облику, садржини и обиму много једна од друге одступају, морало се пре свега паштити, да се на основу науке и искуства постави једна нова, темељита али кратка Форма, са што већом јасношћу. Као литерарни и помоћни извори за овај материјал употребљени су како санкционирани постојећи закони и грађевинска уређења тако и саопштавања и предлози одличних састручњака као : „Меие УегћапсИипдеп Мг Ваи-Огс1пип§еп деи1;8сћег 81;асИе» особито у Берлину и у Хамбургу". «Уогзсћ1а§е уоп ВаагаШ АЊгесћ1;» у Хановру 1877. г. «Уог8сћ1а§е 1иг Аћапс1егип §еп ће81ећепс1егВаи — Огс1пип^еп, ргеи8818сће Мпп81епа1 ^егШ^ип^, 1880.» «Уогвсћ1а§е уоп РгоИеззог Ваитејв^ег" у Карлсруху 1880 и многи други. У II. делу распоређени су сви разни грађански објекти у 5 група. Дозволу грађења за прве 3 групе могли би, изузима1ући теже случаје, расматрати технични органи локалне