Otadžbina

102

МИСАО И ОСЕЋАЊЕ

Фаталиоте па до још затуцанијег оптимисте. Доследне своме мишљењу, разне секте Фанатичке терају у овоме до крајности а номирљивци стоје међ завађеним странама усвајајући донекле начела и једних и других. Но о томе ми ћемо говорити доцније. а овде да продужимо о осећају. У излагању осетљивих појава веома је важна и готово неодољива класиФикација осећања и у оште духовних иојава. Према назорима разних мислилаца ова је класиФикација веома различна. Знаменити мислилац Бен дели све лојаве духа, на осећање, интелект , емоције и вољу. Други мислиоци имају друге класификације већином кештачки склопљене ради удесности за истраживања. Но како су сви духовни појави резултат двају Фактора, субјекта и објекта, који уједно коперишу у нервном трептању, и како је тај процес битност која има своју генезу то се подела духа најприродније може назначити ако се поступно искаже генеза његова узев за основу онај ред како се појави његови јављају не у историји једне нервне пулзације, но у историји целокупног живота индивидуалног па шта више и живота расе и човештва. Узели га како му драго, као расу, човештво , или индивидуу, човек је првих стадија свог живота, само осетљива животињица и ништа више,.а умносг је дуго, нредуго искуство не само индивидуе но и расе и човештва, наслагано у човечански народни и друштвени организам и отеловљено у нашем нервном апарату у начину акције и реакције његове. Истина вољност и емоције могу се и засебно оделити, али су то чињенице са свим нераздвојне од осећања и управо само осећање, докле је интелект само репрезентација или панорама осећања у сликама и узет као компас актуалног живота и осећања. Ми се односно овога слажемо потпуно са чувеним фнлософом Љујисом који вели, да умност није баш никако осећање. по само његова репрезантација у симболима. Ради осветлења ове ствари да наведемо илустра-