Otadžbina

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

»03

У питању може бити и то: да ли није унесено сувише теорије у то дело, које је најнижој настави намењено. Исто тако држим, да је не педагошки и то, што писац упознаје ђаке претходно са »прибором« и »градивом,« где они то морају учпти механички на памет, незнајући зашто ће им све то. Много је боље упознавати ђаке са апаратима и материјалом код појединих опита. Објект првог предавања тог дела јесте »жижица«. Мени се чини, да жигица није подесна за прво предавање. Истина је, да деца често пале жигице, али показати им на првом часу састав жигиђе и растумачити им процес горења те непознате а компликоване смеше запаљиве, то је врло тежак задатак. Ја држим, да је за прво прсдавање подесније покЕзати деци анализу и скнтезу неколико познатих простих једињења, па би се отуда лакше извео појам о хемиском елементу и једињењу, но што је то писац могао постићи, пошав од жигице. Аналитичан пут природнији је за извођење елемеаата, јер и деФиниција елемената ништа друго није, до немогућност анализе њихове; тим путем и наука је дошла до елемената. Ја говорим о елементима, јер је најприроднији тај појам развити упоредо са појмом о једињењима. И ако писац полази овде од жигице, опет за то за прве опите узима елемептаран фосфор : писац је имао намеру да пође од познатог тела, од жигице, а опажања чини на непознатом ФОСФору. Пошто је писац упознао децу са важнијим особинама ФосФора, пали комадић истога под чашом, која беше на води поклопљена, и по свршетку опита пита ђаке: зашто не изгоре сав фосфор под чашом? На та питања одговара писац деци: што беше мало ваздуха. Како деца не знају ништа о саставу ваздуха, нити им је позната улога његова при горењу, нити шта знаду о самом процесу горења, — то држим, да ће им поменути одговор бити неразумљив, па чак и певероватан; јер и после опита виде деца у чаши неки гас, који изгледа као и ваздух, па ће им бити чудноват горњи одговор, да не изгоре сав фосфор с тога, што беше мало ваздуха. Писац је претпоставио, да деца знаду, да сав ваздух не суделује при горењу. Прерано је на првом часу говорити о процесу горења, јер је за поимање истога нотребно неко извесно знање хемиско. После овога писац каже деци, без икаквог опитног доказа, да је бео дим у чаши тежи од сагорелог ФОСФора, изводећи отуд да фосфор при горењу не пропада, већ узима нешто испод чаше, с тога је тежи. У ово могу деца веровати, али не могу осетити истинитост тог исказа. Тај тако важан Факт, да фосфор постаје тежи кад сагори, требало је извести из опита, јер га само на тај начин деца могу осетити.