Otadžbina

584

нлше гимназије

Класицизма, дакле, но неопходности има у животу н биће га до века, без сваког тамњана којим се каде остаци Грка и Римљана. А реализма било је и биће га до века , без сваке примесе меркатиљног сићушног модерног природњаштва и техничке. Тако је у истини са истинским класицизмом и реализмом, а оно што се данас обично тим именом назмва, и око чега се данас води борба не само у нас но и у других народа, није ништа друго но вековна борба међу старим и новим предрасудама. Родољубља и самопожртвовања може бити посред модерног природњаштва, а може га не бити прсред чистог јелинизма, н обрнуто. Јелинизам и романизам, нема сумње, могу толико исто одгајити родољубље колико предике моралне. А то исто вреди и за одпос природњичарства с народним благостањем Питан е реализма и класицизма, у оном смислу како га истичу наше реалисте и класичари, — питање јс васпитно, економно и политичко. Нек дакле наши академичари најпре науче бар главне основе из тих наука па онда нек се прегшру о значењу класицизма п реализма. Оволико о том предмету у опште, а сад да на ствар изб шже погледамо. II. Какве нам требају гимназије, — класичне или реалне, — питање је које се мање више непрекидно у нас потрже. 1 ) Наш је законодавац 2 ) решио питање у корнст реа шзма, али је и класицизам оставио у животу. 3 ) Хтео дакле, да угодн свему, да буде помирљив, да задовољи оба захтева васпитног једног завода и у томе у начелу> донста, није погрешио. Аш је погрешио, и то љуто погрешио, што је гимназију претрпао, хотећи угодити свима и свакоме, — злосхваћеном реализму 11 још горе појмљеном класицизму. И та му је погрешка доста до') Требају нам и гимназије и реалке. А гимназије ваљало би јодном да нам буду араве гимназије , да нам буду онако удешеие, као шго су у Бечу. Бердпну, Паризу, Лондону, Москпи, Риму, па најпоеле и у самом — Сарајеву и Софчји (( Класична 0 гимназија је плеоназам ; (( реа.ша" гпмназнја је налик на (( црвен барјак од зелене свнле !» Прим. РеФ. 2 ) З.жонодавац ту није решавао нншта ; то је решно један н други министар. Прим. 'РеФ.

3 Јадан је то жпвот ! 0 грчком језику ни помена, а латинском језику дато је у свих седам разреда 12 часова свега ! У Берлину скоро толнко је дато лагинском језику само у једном (у првом разреду. Ирим. Рсф.