Otadžbina

ГОРЊИ ДОМ СРБИЈЕ

503

који су меродавни у дипломацији, још важнији су у државним пословима. Али ја сам се уверио да се не треба толико обзирати на теорије, које ничу, развијају се и пропадају, колико на најпоузданије јемство за државну мудрост, а то је историјско искуство. Тога искуства имамо п ми. За 80 година од како утврђујемо нашу државу, још зидамо на песку. За време нашег нрвог устанка правитељствујушчи совјет био је једино законодавно тело. Због њега је пропао Карађорђе. Кад је Књаз Милош основао нову српску државу, и док је сам давао народу законе, све је ишло добро — а чим је са стране наметнут Србији савет, као једино законодавио тело, Владаоци су падали један за другим, а земља није пзлазила из непрекидне трзавице. Главна клица толиким катастроФама лежала је у томе што није било никакве институције, која би обуздавала самовољу свемогућега савета. Хоћете ли примера из историје других словенскнх народа? Треба ли да помињем за шго су Руси преклињали Рурика да дође и да заведе поредак? Погледајте у историју других држава. Млетачка је република била узор државног уређења. Она је имала два законодавиа већа и трећу извршну власт и она је трајала дванаест векова и трајала би, по унутрашњој целисходности свог државног уређења и данао, да је није прогутала једна освојачка олуја. — Овим пројектом хоће се да интелигенција по избору народа улази у скупштину. Али, ако су досадашњи владини посланици угађали влади, ко нам јамчи да од сада интелпгенцпја неће се удварати страстима масе народне? За то сам ја за два дома. Овако је г. Пантелијћ забележио г. Банов говор. Међутим у протоколу ове седнице сам је г. Бан својом руком дотерао овај свој говор овако : «Г. М. Бан брани такође дводомни систем. Своје мишљење поткрепљује примерима других држава у Јевропи и примерима пз словенске историје, а обашка из наше