Pisci i knjige VII
НАЦИОНАЛИЗОВАЊЕ МУСЛИМАНА 61
Најумнији људи у нашем народу јасно су видели велику националну опасност од тога стања ствари, и од краја ХУШ века почеле су се код нас проповедати идеје верске сно"шљивости и истављања народности изнад религије. Код Срба и Хрвата те идеје су великим делом остварене, данас се прелази преко верске поделе и иде у народно јединство. Тај природни процес уједињавања у велико се врши, и више га нико не може зауставити. Али ако је напредак очевидан у односима између Срба и Хрвата, наши муслимани остају изван националне заједнице, укочени у верском фанатизму и неком бесмисленом ишчекивању помоћи из Нариграда. Где су они, и шта моћег Тај муслимански проблем је један
од најважнијих наших проблема. У Босни и Херцеговини има на 600.000 муслимана, у новим границама Србије има их на 150.000, у нашем целом народу на 800.000, који су у својој великој већини без националне свести и ван националне заједнице.
Последњих година развијенији и ослобођени духови међу нашим муслиманима видели су бесмислицу и штету од таквога држања. "Рад Османа Бикића на национализацији, демократизацији, једном речи на модернизацији босанско-херцеговачких муслимана био је од особитог значаја, и није остао без последица у средњој класи муслиманској, нарочито у школској омладини. Али никада идеја 0 потреби национализовања муслимана није тако јасно, речито и убедљиво доказана као у