Plemeniti minerali i drago kamenje
ПЛЕМЕНИТИ МИНЕРАЛИ И ДРАГО КАМЕЊЕ 49
Лондон, Хаг и Копенхаген имају, такође, чувене, и ако другокласне, колекције гема.
На бечкој изложби (1873. г.) уметнички радови савремене глиптике привукли су били општу пажњу. Неки примерци нису ни у чему уступали првенство античким радовима, нарочито из француске и енглеске колекције. Крајем 19. в. каме су нарочито биле у моди у Америци, где се упућују најбоље успели радови из Париза и Лондона.
Вештачко бојење племенитих минерала
Бојење племенитих минерала нарочито изабраном бојом, или промена боје њихове жарењем, врши се у јувелирској индустрији од давнашњих времена. Плиније пише, да су у његово доба знали вештачки бојити ахат, каошто се и данас боји; а како су римски јувелири бојили горски кристал зеленом бојом смарагда, данас се не зна. У осталом, методе бојења крију се увек као професионална тајна, и само нарочито посвећени томе послу познају их у свима детаљима. Када је реч о вештачком бојењу минерала ваља знати, да се с успехом могу подврћи таквој процедури само они, чија је маса порозна и с тога може да упија течности. Ако би у оваквој једној течности била растворена каква боја, онда ће она, пошто се минерал осуши, остати у маси његовој, бојећи га исто онако каошто пигмент боји минерале у природи. Овакав резултат постиже се често и помоћу две течности, радећи тако да се минерална маса најпре импрегнира једном, а, пошто се осуши, и другом течношћу. Обе течности, пак, морају бити такве, да, долазећи у додир у самој маси минерала, стварају у овој један бојени хемиски талог, који врши исту улогу као и природни пигмент. Ако су извесни слојеви минералне масе порозни, а други нису, као што ·је случај код ахата, онда ће само порозни слојеви бити обојени.
4