Pogled na međunarodno privatno pravo

108 НАУКА И НАСТАВА

налази присталица. Славни професор Хајделбершки Блунчли, вели да живот човечанства тежи непрестано јединству: кад се оно остварило у унутеашњости разних народа, оно се мора такође остварити и у човечанству. Постоји правна веза. између народа као између појединих лица: а право може међ народима владати само кад су они саставни део политичког тела које обухвата, целокупно човечанство.) Кад би ова организација била могућа, проблем би међународног приватног права био решен; или боље рећи сукоба. не би више било : постојао би један законодавац, свеопшти закон, чија бп се власт ширила на све народе. Мисао, ако би ју за остварљиву узели, однови се на далеку будућност, а праву је предмет уређење односа између народа, онаквих какви сада живе. Извесно да је и у садањем стању човечанства јединство права могуће, у колико се то тиче односа приватног интереса Грађанско право може бити исто, ма да је политичко право различно. Но ваља схватити карактер овога јединства приватног права. На вођене су речи Цицеронове, којпкао да прориче, да ће доћи време, када ће бити само један једини вечити и некретни закон за све народе и за сва времена.“) Тако схваћено јединство права само је један сан. Вечност и непроменљивост

(1) Виалезећи, АЏеететез З!аагесће Ов. Т, стр. 26—36.

(2) «Мес еп аба Јех Еотае, аџна А ћеш ; писе ана розћав, зед еј огапез сепбез ер оппш! (еппроге шта Јех ер зетрнегкла ве ши вађ вз сопипеђи. (Ре Нериђиса, Ш, 29)