Policijski glasnik

I

-

ВРОЈ 33.

У БЕОГРАДУ, ПЕТАК 23. АВГУСТА 1902.

ГОДИНАЛС^

. . (^ОО ООО ООО ООО ООО ООО ОО О СЛО ООО СЛО СЛО ООО ООО ООО 0*00 ООО ^ОО ОЈОО ООО ооо ООО С /ОО ОЈОО ОЈОО ООО ОЈОО ООО С/У5 ООО С/УД ООО ООО ООО С^О С^УР С/УЗ сг/о СУУ5 С/УД ООО <20О О0О ООО (20О С <00 О0О оЈ &ф ^ОО ОЛО Ђ « .љ

ПОЛИЦИЈСКИ глдсник

|н к^>

ак

јог '*

СТРУЧНИ ЛИСТ ЗА ПОЛИДИЈУ БЕЗБЕДНОСТИ И АДМИНИСТРАЦИЈ^ ПОЛИЦШСКИХ И ОИШТИНСШ ВЛАСТИ С-ОР ООО ООО ООГ> о ОГ> ООО ООО ООо С«60-С«00 ООО ООО ООО ООО (^ОО С«ОР ООО ООО 090 СОО С.ОО сг>Р ОЈОО О / ОО ООО ООО ОРО ООО С/>0 ОбО С/У) ооо ООО ОРО С^о 090 ООО С/?Р С/УР ООО ОУ? ОЈСП ООО ОД>0 ОУ ООР 090 сдо УРЕЂУЈЕ 0ДБ0Р МИНИСТАРСТВА УН7ТРАШБИХ ДЕЛА

УУЗ ООО ООО ООО ООО ООО ОДУО С^ОС/У> сг?0 ооо ООО ООО О-РО ООО^РОјС^ОООО- ООО ООО ООО ООО ООО ООО оро С^о ООО С^__000^000_000 С^о ООО С<90 С<9Р ооо ООО ООО СОО СОО <10О_ОО? С/ЗО ООО 0?л_С^ С^О ооо

СТРУЧНИ И НАУЧНИ ДЕО

ФЕНОМЕНОЛОГИЈА СПИРИТИЗМА Од Д-ра Б. Петронијевића. (Наставак) Осим ових физичких Феномена, врло су интереоантпи и они Феномени, у којима снага медијума делује у наизменичним вибрацијама притиска и отиска на какву подлогу. Ту долазе појаве свирања на хармоници и другим музичким инструментима, које бивају у присуству медијума без икаквог покрета илп додира руке његове. Оваке је експерименте чинио поменути велики хемичар Крук са медијумом американским Хомом (Ноте) и ми ћемо овде описати тај његов експеримент. „Седнице <су држане у вече у једној великој гасом осветљеној соби. Апарат одређен да контролише кретања хармонике састојао је се из два велика дрвена прстена са пречником од 1 стопе и 10 палаца, односно 2 стопе. Прстеии су били спојени међу собом помоћу дванајест уских штапова, тако да је целипа чимила утисак бубња, који је горе и доле отворен (в. слику 7). Около овога апарата били су обавијени 50 јарди (== 45,7 м.) изолираних жица бакарних у 24 завијутка, и то тако да су два суседна завијутка била удаљена једап од другог за једаи иалац. Ови су завијутци били опет канапом утврђени; тако су постали отвори нешто дужи од 2 а широки по један палац. Висииа апарата била је толика, да је се исти могао баш потурити под мој астал за јело, и кад је ту стајао, није ни рука ни нога могла уКи у њега ни одозго ни одоздо.

Сдиаа 7. Хармоника је била сасвим нова, пошто сам је куиио специјално за ове покушаје. Хом није никада видео инструмент а још мање имао га у рукама пре седнице. ■— — — — '

— — — — — Да би избегао критичне напомене које су тако близу, вреди можда споменути да сам Хому учинио посету после подне у његовом стану; он ме је замолио, да продужимо

разговор у његовој спаваћој соби, док се је пресвукао. С тога морам посведочити, да на његовом телу иигде није била сакривена иикаква машинерија, никакав апарат или каква друга тајна направа. Покушајима су били присутни знаменити Физичар Д -р В. Хигинс (ЛУ. Ни^тиз), адвокат (8ег§-еап1; оГ 1а\у) Е. В. Кокс (Е. XV. Сох), мој брат и асистент моје хемијске лабораторије. Хом је седео на једној ниској наслоњачи. Између његових ногу налазио се горе споменути апараг. Ја сам седео сам баш до њега с леве стране, други један посматрач седео је такође баш до њега с десне стране; остали присутни били су се поређали око стола. Кроз највеКи део вечера, особито ако се дешавало што год од значаја, посматрачи су са обе стране стављали своје ноге на ноге Хомове, тако да су били у стању да и најмање покрете од његове стране открију. Хом је узео хармонику између палца и средњег прста на ономе крају, на коме се нису налазили кључеви. Затим сам ја сам отворио кључ баса и покренуо сам апарат испод стола толико напред, да сам још могао метнути хармонику са кључевима окренутим на ниже у њега; затим је био натраг под астал помакнут толико, колико је то донуштала рука Хомова, али тако да она није остала скривена онима који су му били најближи. Ускоро затим почела је хармоника да вибрира тамо и амо врло карактеристичним начином, затим се чуше неколики гласови, и напослетку одсвираше се неколико тонова један за другим. Док се ово збивало, мој се асистент подвукао иод астал и саопштио пам, да се хармоника стеже и растеже; у исто доба ми остали видели смо, да је рука, којом је Хом држао хармонику, била сасвим мирпа, друга његова рука била је настолу. Одмах затим ми који смо непосредно до Хома седели, видели смо, како се хармоника у апарату кретала час на ову, час на ону сграну а час у кругу, док је у исто доба свирала. Др. Хигинс погледао је под астал и рекао да се инструмент креКе, и ако Хомова рука изгледа сасвим мирна. Док је Хом непрестано поменутим начином држао хармонику са кључевима на ниже окренуту, његова је друга рука лежала на столу, а ноге држане од оних који су поред њега седели. За то време ми смо јасно чули неколике тонове један за другим, а затим је и читава једна мелодија била одсвирана. Ношто је овај резултат могао произићи само на тај начин, што су кључеви инструмента притискивани правилним начином, присутни с.у сматрали експеримент за одлучан. Али ово што иде било је још одлучније; јер Хом удали своју руку потпуно од инструмента, извадивши је из апарата и пруживши је свом најближем суседу. Инструмент је продужио свирање, и ако га нико није додиривао«. На послетку долазимо на најинтересантнији од свих физикалних појава, на име писање без икаквог непосредног додира, писање из даљине или „директно гшсање". Директно писање или »психичко« писање открио је ливландски барон Лудвик од Гилденштубе у друштву са овојом сестром Јулијом. Извештај о својим иокушајима издао је под насловом : »Рпеита1;о1о§1е розШуе е1 ехрептепШе«, Раг1а 1857. Из овог дела излази, да је морао бити необично добар медијум, јер је постигао резултате под околностима, под којима би други тешко ма шта постигао. Почео је тиме, што је хартију и плајваз стављао у затворен ковчежић, чији је кључ непреотано са собом носио. С времена на време загледао је у хартију; у току од дванајест дана показали су се прво неколики мистични знаци.