Postanak fela pomoću prirodnog odabiranja

Ја ве ћу покушаватп да деФИнишем инстинкт. Ласно бп бпдо доказати, да је више раздичних душевнпх радња обухваћено тпмтермпном; међу тим, свак зна шта се мпсли кад се каже, да пнстинкт нагонп кукавпцу да се седп п да подмеће јаја своја у гнезда другпх птпца. Кад радња једна, за ноју мп самп претпостављамо искуство да бп је нзвршпдп, бпва вршена животпњом једном, а нарочнто врдо мдадом жнвотпњом, без искуства, п од многпх пндпвадуа на псти начпн, без да оне знаду дед у којој је врше, онда се обнчно каже да је та радња пнстпнктпвна. Ади, ја бпх могао показатп, да ни један од тпх карактера нпје унпверзалан. Мада доза суђења пди разума, као што П. Хубер (Pierre Huber) ведп, често учествује, па п код жпвотпња, које веома нпско стоје на скадп прпроде.

Фрпдрпх Кпвпје п више старпх метаФнзпчара поредпдп су пнстпнкт с хабптусом. Ово поређење даје, no моме мншљењу, тачан појам о стању духа у коме је инстинктнвна радња свршена, адп не неопходно п о његовом постанку. Како се несвесво врше тодпке радње навике, па још не ретко правце супротно нашој свесној вољп ! Но ппак, оне могу вољом илп разумом промењене бптп. Хабитуси се дако удружују с другпм хабптуснма, плн с пзвесним перподом времена, плп са стањем теда. Једном задобпјени остају често стаднп кроз живот. Мзмеђу пнстпнкта п хабитуса, могло би доказано бпти впше другпх тачака сдпчностн. Као при повторавању добро познате песме, тако п код

377

пнстпнкт

Гл. VIII.