Pozorište

_____

то је — време, јер са временом долази ве-

разликује стручног глумца од дилетанта,

"дд старијег глумца учи млађи, од оца учи вин, од матере кћи; и као што често бива, да ученик стигне и надмаши евог учитеља, тако и

време не прекида, поједини даровитији и марљивији дотерају доста далеко, као што то историја свију позоришта показује,

Као што у оваким глумачким дружинама непрестаним вежбањем инепрекиданом традицијом позоришна вештина расте интензивно, тако се она у исто доба шири и екстензивно по народу, путовањем ових дружина из места у место, |

Да таке дружине могу народу од велике користи бити, сведок је код Немаца дружина у-

дерова, које су заиста сеејале културно семе по тадашњој Немачкој,

кових дружина, па где их и публика као носиоце неке нове идеје предусрета и потпомаже, Доцније се ове повољне околности измене на горе, Публика мало по мало оладни, доходци се умале, идеализам се покаже као ствар непрак| тична, вештина пође „трбувом за лебом,“ коме= | дијашлук нреотме мах. и код управитеља иглумаца, у дружини се изроде свађе и раздори, и

самба

СРПСКО НАРОДНО ПОЗОРИШТЕ,

"Роман сиромашног младића“) Овај комад, који је мре једно десетак година "прешао шреко евију већих н мањих позорница по свету, и који се и дан данас држи на репертоару готово свугде где се год давао, одигран је на нашеј позорници 6 Фебруара ог. И "ако признајемо да овај комад није лако одиграти, по што се захтева добра игра од свију представљача, који у њему имају по-

У ва

правитељке Најберке, а доцније Екхофова и Шре- |

83

жбање и рутина, а то је главна црта, која |

| бсталност, глумцима добру управу, известан овде млађи глумачки нараштај обично постаје бољи и савршенији од старијег, и кад се ланац овај глумачких вежбања и традиција кроз дуже |

_— у исто време и људи, и патриотеи ве| штаци. — Кад и једна и друга страна врши

| сенародно,

| евега задатка, види се одма на први поглед, Ту | будва Фактора: народ са управом од

Али су то само ретки изузетци, и могу бити | само у првом почетку, где још превлађујеидеализам и код управитеља и код чланова та- | но другима савестан рачун воде, и свака своје

мора и да пропадне,

(Наставиће се.)

дистша

| |

сла, да добро испадне, ипак мислимо, да би представа у | пелини много боље била успела, да су само још неки пред-

бро уређена држава према номадским хордама

| стављачи мало боље били прионуди, да изврше поверене

тлумачки сталеж постане предметом омразе, презирања, сажаљења !

Да не би позоришна вештина у овом глибу са свим потонула, тражило се овоме злу лека,и нашло се. у том: да треба позоришту дати

опстанак и извесну помоћза случај немоћи и старости, Кад им се то даде, онда семоже и од њи тражити, да то и заслуже; азаслужиће онда, кад буду (ао што је мало пре речено

своје, унда се такво позориште зове стално, и ако га је цео народ под окриље примио, зове

Народно је позориште — као што је торе речено — вршак на позоришној пирамиди, Оно је према приватним лружинама то, што је до-

у Татарској, Је ли које народно позориште на висини

њега постављеном, и глумци, од ове управе набављени. Оба Фактора, обе стране имају своја права и своје дужности, и доки 9 једнима чини, дотле је и вивини свог позива,

Чим пак ма која страна почне водити бригу само о својим правима, а дужности почне занемаравати, одма мора и позориште да пада са своје висине, и ако му се за рана лека не нађе,

повориште на

• У

им задатке. У комадима, као што је овај, није доста само на памет научити улогу, него је ваља и приказати као што ваља .То нека има науму сваки глумац, који хоће то име и да заслужи. У томе би им могао за углед служити Ружић, који сваку своју удогу зна задахнути животом. Али да, ми нећемо, да учимо, и да се мучимо, него бисмо хтели с мало муке стећи лаворике!

"Издаје управа српског народног позоришта.