Prosveta : almanah za godinu ...

[90

над линијом, и то у толикој мери да његове композиције остављају готово увек утисак краткоксна а не дугог осећања, импресије а не лаганог стварања. Ретки су код њега, у данашњем атељеу, радови смишљени и мирни као што је н. пр. један још недовршен Харон из нешто старијег времена. Ако Росандић из своје скулптуре нагиње према архитектури, т. ј. према једноставном и тврдом: Рачки из свог сликарства има склоност у опречном смеру, према поезији. Ако бисмо код првога желели више маште,

други је има и одвише; ако нас код првога тишти неко осећање одвише дуготрајно и мисао одвише једнолика, код другога је осећање одвише нестално, а мисао одвише кратковека.

Због истакнуте предилекције за боје, Г. Рачки има изразиту склоност за декоративну врсту сликања. Један је од најлепших примера ове врсте 0

другима говорићемо касније — онај горе споменути: Сејач. Као и друге ствари, и он је већ променио неколико метаморфоза, и тешко је рећи која је или која ће бити последња. Али, без обзира на сликарску идеју, коју су и други радили, он, и у тој неодлучности, остаје за мој укус право ремек-дело, најбољи пример уметникова специјалног дара за стилизацију и за декоративно слагање боја. Није ту више само реч о сејању. Изнад доброг и злог сејача, игоре на небу језде, једни за другим, сунце и турски полумесец, кроза златно повесмо облакова. Из почетне песме, тако једноставне, златни конци одлазе

~ Бр

до небеса, и од худе земаљске борбе бива васељенска борба светла и тмине, вечна музика сликарске уметности целе.

Ова модерна наклоност према стилизовању и лиризму довела је Г. Рачког, у тражењу боја, до једног новог тона из кога готово не излази, до модрог. — Чудновато,—приметих једног дана — да сте тако заволели ту хладну боју. Мени се увек чини да су вашем темпераменту ближе оне топле боје какве

само ретко узимате, н. пр. у Милошевој Песми, у