Prosveta : almanah za godinu ...

= 191 —

Штумској Вили, Находу Симеуну и Сејачу. Напротив овај цео модри низ Страдања, и већине других ствари, има покаткат толико хладноће да се човек снебива од ње,

«Ја вас разумем — одговори он. Та ваша симпатија за топле боје долази од класичара, који су, како се сећате, већином топли. Што се тиче овог модрог тона, ни ја нисам могао-ни да га видим до пре годину дана, али ето сада сам се некако уживео у њ. То плавиломи некако изражава жалост и бол».

То схватање плаве боје имали су неки романсијери још негде у седамнаестом веку. Али ја у данашњем модром тону Г. Рачког назирем још један психолошки моменат. Плави тон — романтички и баснословни, како је познато — помиче цео циклус савременог Страдања из грубе реалности у неко

царство сања. Ова Страдања рађена су са мање реализма него она из Дантеове Божанске“ Коме дије, а нису ни налик на она из Смрти Смаил Аге Ченгајића. Ако ужасна трагедија кроз коју пролази наша нација обузима и стваралачку фантазију Г. Рачког, ипак је од те јаве, тако стварне да је човека страх. остала на уметникову платну готово само њезина самртна студен, прерушена у студени тон уметникова модрила.

Па и све друго идеалисано је у овом атељеу. Преко тих модрих позадина као да не иду права материјална тела, но душе тужне и стерне. беле од

праведности: као бели облаци који стреме небеском пучином! као беле душе наших страдалника које је: де крозтужну народну легенду; — као литија белих лабудова на модрој води леманској.

Перо Слепчевић.