Prosvetni glasnik

ГОДИШВИ ИЗВЕШТАЈИ ДИРЕКТОРА СРЕДН.ИХ ШКОДА

861

Немачки језик свршен је: у I р. почетком ау II и III р. крајем Априла. Од Априла до испита ученици су понављали пређепе партије, у колико је време допустило. Настава је већином била практична, као што је и еам учебник израђен, кога би требало подврћи сгрогој ревизији. И при свој маси речи, којом ученици владају, опажа се врло велика тешкоћа у правилпом склапању реченица, која у главноме долаза од учебника, што је више ирактички него теориски израђен. По мом мишљењу а и г. наставника овог предмета, требало би израдити нов учебник, који би био засгупљен теоријом у компаративи са српским језиком; том компаративом ученицима би се дала очигледна језичка сличност. правилносг склааања реченаца, — што се све то из садањег учебника не види. 3. Географија је предавана по г. В. Карићу (у I и II р.) и г. Драгашевићу (у III р.). У првом свршена је Априла, у другом — Марта, а у трећем крајем Маја. По свршетку ученици су ноновили извесне партије. При предавању служио се наставник картама: кнежевином Србије, Хандковом (Европа), Сидовљевом (Европа, Азија, Аорика и Аустралија), Кипертовом (балканско полуострво) и планиглобом (систем Сидовљев). Карте, нарочито Сидовљеве, веома су неудесне из ових разлога: а, што на њима нема никаквих тачних обележја, но којима би се могли ученику лако објаснити појед1ни делови и границе , и б, што на њима није обраћена пажња у цртању, којим се ученику хоће да даде појам о ономе што цртеж представља. Оа малим изузетком могла би се ова аримедба применити и на карте што се израђују у државној штамарији. Тако на нрилику, не оиажа се никаква разлика у цртању између високих и нпских брегова, нарочито у ланцу „Хималаја." Шта више ни правац брегова није нацртан како ваља, а о несаразмерности река не треба ни говорити, кад ученик мора замишљатИ по цртању да су много веће но у самој природи. Ове ове мане које и ако изгледају незнатне, јако ремете уобразиље ученика.

Ученици трећег разреда цртали су код својих кућа поједине делове света и држава, које је дотични наставник ноправљао и враћао ученицима. Тешкоћа . коју су' ученици трећег разреда имали са иолитичким делом, долази отуд, што ниоу имали ниједиукарту са полигичком поделом земаља, изузимајући карту : Аусгро-Угарску и Балканско полуострво. Овој тешкоћи у многоие прииомаже још и пространи обим, кога ученици једва савлађују, јер при ступању у гимназију, махом деца не уносе позитивно знање из тог предмета. 4. Познавање човека, које је тек у почетку прошле школске године укесено у први разред гимназије, веома велике незго,1е даје наставнику, одпосно правца, којнм се кретати ваља ; јер мора се признати тај предмет није ни у колико обрађен, него се оставља наставнику, да себи бира пут, који би најподеснији био за појимање дечиио Увиђајући и сам ову неприлику. која долази од оскудице учебника, није ме пи мало изненадила кубура, којој је дотични наставник прибегао, служећи се кратким нзводом из зоологије г. Ј. Панчића и К. Црногорца. При ј'вођењу новог наставног ирограма, наставникје морао доводити своја дотадања предавања у склад програма долуњујући оно што у свом ирограму није имао. С обзиром на то, што нема кзрађеног учебника. и модела за поједине делове тела, морам се задовољати и са приличним усиехом у овом предмету који се не да тако лако објаснити ученицима само са два часа недељно. Наставник је овај нредмет диктирао. Диктандо износи 8 табака. Предметје свршен крајемАприла а но том понављан. 5. Ботаника. Предавања су текла по учебнику од Покорнога, превод г. Ј. Пецића. У допуну биљне анатомије, наставннк је диктирао тр,1 табака. Наставни је програм тачно извршен. При предавању биле су ученицима на углед «1Прајберове слике" (биље, које се у трговини продаје и биље домаће и отровно). У пролеће на ставник је изводио ученике у поље и упознавао их еа клаеификацијом и именима биљака. За још бољу наставу у ботаници потребан је један ч хербаријум," као што га неки заводи и