Prosvetni glasnik

116

ЈЕДНА ГЛАВА ИЗ ШКОЛСКЕ ХИГИЈЕНЕ

Осем тога, ваздух, који близу патоса улази, и ако мора пролазити кроз решетке, никад није без прашине, а то је баш за шкоду један врло важан разлог, да се отвори за улажење ваздуха од патоса уклоне и наместе у једном одвесном дувару. Кад све ово у обзир узмемо, онда ћемо отворе за школу, бар зими, тако наместити, да отвори за излажење ваздуха буду близу патоса, а отвори за улажење у једном одвесном дувару. Ово правило важи у опгате, а у појединостима може се допустити и овако и онако. Зими, кад се пећи ложе, ваља са свим пазити, да ли у простору за вентилисање има неки сувишак топлоте, који би добро било удалити. Ва такве случајеве отвори за одвођење ваздуха близу тавана ни пајмање не би били погрешни, и они би се могли надазити готово у истом положају као и дети, кад су отвори за одвођење у висини горњих ваздушних слојева оа свим од користи. Техника је све ово узела у обзир при грађењу нових школа у Берлину. Тако на нрилику у новој доротејској варошкој реалци учињено је овако : за вентидацију лети уиотребљава се један отвор бдизу тавана. Кад не треба, има један капак, којим се потпуно затвара. Ва вентидацију зими има такав исти отвор на патосу. Вими се онај први, а дети овај други затвара. Отвор за удажење намештен је на 2 мет. од патоса у једном дувару. У другим је шкодама опет друкчије уређено. Отвор за одвођење шжвареног ваздуха налази се на тавану. Скорашњи ваздух доводи се хладан у ваздушни простор између огртача пећи и цеви, (грејање се вриш водом) тамо се загреје и изнад огртача меша се са собњим ваздухом. Међу тим помоћу једне справе може се ваздух пустити, да непосредно у собу удази. Обе ове направе за вентилацију показаде су се као цељисходне, и нису никад даваде повода непосредним тужбама. Отвори за удажење, осем заклопаца, снабдевени су и финим решеткама, помоћу којих се ваздух са свим чиетж од прашине и других нечистих мешавина. Ведичина отвора и ширина канада зависи од количине ваздуха, која мора да се доведе ноједином разреду, који се вентилише, и од брзвне са којом та кодичина ваздуха треба да улази. |

Што се тиче брзине. она не сме бити већа од 0,5 м. у секунду, за онај ваздух, који удази. 0 количини ваздуха, казато је већ напред, и техничари морају о томе водити рачуна. Из напред посгављених захтева, а по простом рачуну, види се, да отвор за улажење од У |0 квадр. мет. није довољан, да једном разреду, у коме има 50 ученика, доведе иотребну количину ваздуха, ако иначе ваздух има нормадну брзину Кад је тако, онда се отвор мора већи начинити, иди се мора више отвора наместити. Наравно то исто важи и за отворе за издажење. Ништа није штетније за- вентидациони систем, него погрешка у израчунавању сразмере канала за ваздух и отвора за одвођење. Од тога зависи сва вредност система. За шкоде нарочито још треба имати у виду, да се код центрадног уређења вентидације мора спречитисвако хујање у кашипма, који воде од једног простора другом. Ваздух се у канаде доводи колико је могуће краћим начином. Ако не постоји централна вентилација, онда из сваког разреда води један канад на поље, и скупља ваздух на овом најпросгијем иуту, и ири начину локалног грејања, одводи га нећи, те отуда улази загрејан у шкодски простор. Код центрадног је грејања друкчије. Ту мора укупна количина ваздуха да се скуни у један заједнички простор, или, ако не баш то, да буде кроз један заједнички канал снроведена, тр да се по појединим просторима раздели. По себи се разуме, да се ваздух мора онде узети, где се мисди да се може најчистији добити. Даље се мора кроз сита очистити од ирашине, кроз справе за грејаље загрејати, кроз водохранидице овдажити и дети охладити, како би тиме постао најподеснији за употребу у школи. Ове ово што смо до сад казали односи се на системе вентидације, који су до сад у опште уобичајени. Друкчији су захтеви код вентидације кроз поре. Један научник сматра да је велика погрешка што се пушта да ваздух из канада за довођење улази непосредно у нростор за вентидисање. По његовом мишљењу такво уређење не дозвољава да се потиуно употребе доведене. масе ваздуха, јер | он се са ваздухом који се у соби налази довољно