Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТАЈН ШКОЛСКИХ НЛДЗОРНИКЛ О ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

169

основвим школама и да о њима кажем своје мишљење. Ево која су то пптања: 1. Одговара ди организадија наших основних шкода свпма општим приликама и потребама нашим ? 2. Да ли је количина материјала удешена тако, да одговара умном развитку ученика и количинп времена, за које се прописани материјал има савладати ? И 3. Да ди је у стању наставник да савдада сав нронисани материјал за прописано време, а да се не огреши ни о наставни план, ни о нрипозната педагошка правила за предавање сваког појединог наставног предмета ? Ово су три најглавнија иитања, норед многих других, о којима сам слободан да вам кажем своје мишљење. Свакоме који зна, да је задатак основне шкоде, да ученицима да нека општа знања и да их спреми за више образовање, јасно је да основна школа данашњом својом организацијом одговара нашим опшгим придикама и потребама. Ја управо не знам шта би друго и могао бити задатак праве основне шкоде? Има људи, који веде, да она не спрема довољно за живот. Ови људа јако греше. Није никако могуће да основна школа спрема ученике за удазак у средње шкоде, да им даје нека општа знања и опет да их спрема за какав нарочити позив и посао у животу. Кодико је мени нозиато, то не раде основне шкоде нигде у свету. За нарочиту спрему за житот имају нарочите шкоде: занатдијске индусгријске и ратарске. Таквих шкода ми немамо, ади томе није крива основпа шкода нити она може вршити два задатка у једно исто време. — Оволико сам нашао за потребно да на овом месту споменем о задатку наше основне школе. Сад остаје оно друго питање о количинп материјала у сразмери ирема времену и умном развитку ученика. У програмима извесних предмета доиста има претрпаности, коју је тешко савладати учепнцима појединих разреда. Шта је у коме предмету сувишно, ја ћу показити, кад будем говорио о настави појединих предмета, а овде се уздржавам од тога. Наше су школе већином комбиноване од четири разреда. Где год ради наставпик у сва четири разреда, ту је много материјала

а мало времена. Ни највештији наставннк није у стању да савдада сав материјад по програмима. Нарочито је незгодан распоред у комбинованим шкодама, по коме је наставпику остављено по 30 минута за свако предавање. Како је ово мадо времена да се може држати једно предавање ма из кога предмета и ма о чему, може појмити сваки. ко је год имао иосда у основној шкоди или је сам у њој радио. Ова примедба важи само за школе комбиноване из четири разреда. У школама комбинованим из два разреда већ има више могућноси да се савлада сав прописани материјал, и да се не каже, да је наставпик са свим иреоптерећен. После ових кратких примедаба, да пређем на наставу из појединих предмета. II Настава појединих предмета. 1. Рачун. Није ми потребно објашњавати да Рачун, и по својој важности за живот и по своме утицају на умни развитак ученика додази међу најважније предмете у основној шкоди, пошто је то у главноме већ позната ствар. 11е губећи из вида важност овога предмета, ја сам у свима школама најпре држао испит из њега, и то најпре у ирвом, за тим у другом, трећем и четвртом разреду. (Тако сам испитивао и шН>сталих предмета). Свгда је најпре испитивао паставник, а после сам испитивао и ја. Баш и онде гдеје наставник радио депо, где су ученици одговаради добро, опет сам ја испитивао по неколико ученика. Ово сам радио с тога, да се тачно уверпм, да наставник не задаје само оне задатке које је нреко године задавао, да видим како ученици решавају оне задатке, које чују из туђих уста, а не од свога наставника, и које може бити нису никад ни чули, и на послетку да се уверим,са кодико присебности распополажу деца решавајући задатке које им задаје стран човек и који им одиста бар ио Форми морају бити пепознати. Где је опет био случај, да наставник није обрађивао овај цредмет бог зна с каквим успехом , ја сам опет сам испитивао известан број ученика у појединим разредима, само што сам у оваквим школама задавао задатке мало дакше природе. Ово сам опет чинио нешто пз горњих разлога, а нешто опет за то, да наставника упутим, какве задатке треба да му знаду 22