Prosvetni glasnik

528

ЖЕНСКЕ ГИМИАЗИЈЕ У НЕМАЧКОЈ

с особитим погледом на оно, што се срета у природи и што утиче на живот човеков, појави и ироцеси ; објашњавајући појаве, објашвавају се и најглавније практичне примене и онисују се прибсри. IX. Певање У три најмлађа разреда не предаје се засебно; али се на часовима науке хришћанске, уче на памет химне, и кад се бар једна строФа научи, пева се по чувењу у ночетку или на крају часа. (При том, ако се само може. почиву певати учитељ или учитељка, а не употребљава се инструменат). То се исго чпни и с несмама за децу и песмама народним на часовима немалкога језика и гимнастике. Нема никаког теорнског учења или учења по нотама; поглавито се само пази на јасан изговор. Препоручује се особито, да учествују у певању и деца, која нису способна за певање. Почињући од б-ог разреда, певање сепредајеса по 2 часа недељно. Разред 6-ти. Учење нота. Проста мелодичка и ритмичка веџбања. Црквене песме п певање народних несама једним гласом. Разред 5-ти. Настављено то веџбање у дијези и бе-молу. Разред 4-ти. Мајорна гама. Знање мајорних тонова. Тежа мелодичка и рнтмичка веџбања; црквене песме и народне у двопеву. Певање псалама једнпм гласом. Разред 3-ћи. Минорни тонови. Поменута горе веџбања настављају се. Певање псалама у два гласа. Разред 2-гн и 1-ви. Теже црквене песме у два п три гласа; упоредо с њима тако исто : народне иесме, псалми, мотежп. X. Красноиис У млађим разредима иде с букваром и не одваја се од читања и веџбања у говору — те иде заједно с обучавањем у језику. У средњим разредима, предаје се засебно са но 2 часа недељно. Цел : чисто, разумљиво, лепо, па и брзо, пнсање. Резултати учења треба да се виде у књижицама за писање свију ученпца. Рукопис не сме бити одвећ ситан. У старијим разредима ученице морају писати без шиартања и шпартаонице. —

Напомене. 1. У млађим и средњим разредима не сме бити више од 50 ученица у разреду, у старијим не више од 40. 2. Течаји су по могућности годпшњи. Цревођење из разреда у разред, бива без нарочитих за то исиита. 3. Испити нису јавни. 4. Сви су предмети обавезни. Слабије и неразвијеније ученице, могу се ослободити од понеких предмета. 5. Број часова за домаће радове: за млађе разр. не више од 1 часа сваки дан. , средње „ „ „ „ I / г „ „ „ л стариј е„„„ „2 „ „ „ За недељу и празнике ти се радови не дају никако. 6. Домаћи радови као казна, не допуштају се. Ни за Ферије не сме.ју се задати таки радови ни као добровољни. 7. Писмени радови треба да се по могућности ограниче и да се дају свагда умерено и овда — онда, да се испуни време одређено под бр. 5. 8. Писање за предавањем и уређивање тих записака дома не допушта се ни као добровољни труд. Где је невоља за то, употребљавају се најкраћи изводи. Књиге за читање на језицима : немачком, Француском и енглеском, треба да су потпуно за то удешене и да нису велике ; историја литературе, предаје се без школске књиге. 9. Самостални писмени радови, нарочито немачки састави, дају се ио често ; али не смеју бити велики, нити прелазити извесне норме. Немачки састави могу се задавати од нрилике сваке 3—4 недеље. 10. Што се на памет учи, мора бити одабрано и ие сме бити врло пространо. Приче, које стоје у свези с другима, као из библнје, из историје светске и литерарне, не могу се за то узимати. 11. Ех1етрогаНа и радови у клаузури, који би утицали на сведочанство, место у разреду и нревођење у старији разред, утакмични исппти и веће репетицпје, не допуштају се. 12. Цртање карата као домаћи задатак забрањено је.