Prosvetni glasnik

534

РУЧНИ РАДОВИ У ОСНОВНОЈ школи

ираво ни на шпартанско образовање. Ирема томе, у Шпарти је бидо школа само за образовање онога првог стадежа, за Шпартанце, који су били у огромној мањини ирема оним двама сталежима, за које није било никаких школа, и који нису добијади никаког образовава. Васпитање је, дакле. бидо ограничено на омладину само оне класе, која је господарила у држави. А према положају, који је ова класа у друштву заузнмала, удешавало се је и цело образовање њене омладпне. Основу за овако Шпартанско образовање, као и за цело државно уређење у Шпарти, положио је Ликурго , у IX. веку пре Христа. Класи, која је госиодарила у држави, прва је тежња бвла, да одржи ту своју нревласт над осталим друштвенпм класама. У томе правцу, Ликурго регулише и школу шпартанску, и цело образовање једног Шнартанца. Да се то постигне, на првом је месту потребно физичко образовање. И, школа, дакле, мора на ту страну човекова развитка обратити највећу пажњу. Али тај развитак, телесне способности у опште : снага, здравље, издржљивост и т. д. не зависи само од школе. Телесни развитак детета почиње много пре, него што оно ступи у школу ; тај развитак почиње још и пре рођења, у утроби материној. Још отуда, дакле, мора се почети васпитање детета, јер ако се буде чекало до школе, онда може и сав школски труд бити узалудан. За то се законом одређују и брачни односи, и сваки је дужан женити се, ади само пошто се нотпуно развије. Ово последње с тога, да би рођена деца здрава била. Али поред тога, Ликурго наређује, да скаки отац мора своје новорођено дете дати на преглед нарочитој комисији, коју су сачињавали најстарији људи његове околине, те да ови прегледају, је ли дете здраво и без недостатака, који би му сметали да доцнпје буде снажан и јак војник, илн ако је женско, да може бити развијена и здрава мајка. Ако ова комисија нађе, да је рођено дете слабуњаво, нли пмакаквих телесних недостатака, онда се мора бацити на Брдо Тајгет, где ће га зверови појести. Здрава |

деца пак, остају код сво.јих родитеља до седме године, где Се иоглавита иажња обраћа на пихово здравље и телесни развнтак; јер и домаће је васннтање уређено према оној највишој цељи, коју Шпартанско образовање треба да постигне. Пошто дете навршн седму годину, онда долазп у васпитни завод, где се сва Шпартанска деца заједнички образују. Овде треба П1партански син да се оспособи, да може јуначки бра пити своју државу, и тиме п свој социјални положај, који он у тој држави има, и то ка«о од спољњих тако и од унутрашњих неприЈатеља. А за то је нужно здраво, снажно и добро развијено тело, прост живот, издржљивост и свикнутост па нодношење свију незгода, у које може доћи један ратник. С тога и сви Шпартански синови, васпитавају се у овоме нравцу. Цео рад школин своди сескоро на телесно образовање, а духовне се снаге скоро са свпм занемарују. У васнитном заводу остају сви Шпартански синови до 18. године. И за све то време, највише се раде телесна веџбања. Да би се Шнартаеац свикао још из малена на све тегобе у жпвоту, а нарочито да би се оспособио да подноси све ратне тешкоће, он се на све то привикава још у школи. За то је у заводу за образовање цео живог ограннчен на најпотребније. И храна и одело, и постеља — све је то удешено, да не може простије бити, и ни у чему се не прелази преко онога, што је за здраво тело неопходно нужно. Скакање, трчање, бацање дискоса (један котур од камена или од каког метала, којн се помоћу једног кајиша баца, од прилпке као наша праћка) бацање коиља и рвање, то су била погдавита веџбања за тедесни развигак, који је био главна ствар целог школовања Шпартанског. Писање и читање не учи се у заводима (школама) Шпартанским, а од музике само се ученици веџбају на лири и ч >лаути. Ученицн се нрпвикавају на кратко, а јасно изражавање. Они уче да мапе говоре, да би научили више да раде, и за то се учење реторике и забрањује. (НаставиКе се}