Prosvetni glasnik

822

ПРОСВЕТНИ

КОВЧЕЖИЂ

них трака за женски ручни рад. Од свију изложених предмета, опет, највишу пажњу заслужује дивно израђена застава краљ. учитељ. ПЈКОле у Загребу, спремана нарочито за изложбу у стану милосрдних сестара. Не зна се шта је лепше н> њој: да ли онај хаомониски сложај боја, или вештачка израда злата на свиш На врху заставе је лепо извезен натпис: »у том ћеш знаку иобсдити" а мало ниже: „Краљ. учитељ. шко ш у Загребу." Најзанимљивије излоге, а уједио и најииструктивније, изнеле су Фирме Калдерона и Пихлерове удове и сина, Ауера, Деберта и Фирме Хартмапове књижаре (Кугли и Дајч). Војадисане и у доста знатној величини слике из библије, које је Хартманова књижара изложила у "VII. дворани другог спрата, већ и самом имиозантношћу и природним сложајем боја, падају највише у очи. Оне су врло згодна средства прч изучавању веронауке у основ. школи, Јер оне веома добро могу да допуњују у дечјој уобразиљи оно, што наставник и при најбрижљивијем старању, да што потпуније исприча, не може да дадне. Ето н. пр. у причи „милостиви Самарјанин, 8 све да учитељ баш и постигне својом живом речју п изазове осећаје сажаљења код својих ученика, па и да им створи појам о милосрђу и спрам непријатеља, ипак, он.чј израз лица, који се код нападнутог Јеврејина може само сликом представити, оно болећиво старање Оамарјаниново, које је још допуњено живом речју учитељевом, да су то љути непријатељи — а то су 2 најглавнија момента из те приче - ствара такав упечатак у ученикову душевном и моралном осећању, који се нпкад не може истрти!.... Рачунске мапе, којима су представљене у сликама бројне количине са односима бројевским, олакшавају доста рачунској настави, у толико више, што и сваки учитељ, који се стара да одговори што рационалније настави у рачунању, мора и сам на табли кредом све то представљатп. Нови систем рачунаљака, који је Лепушић извео, има доста својих добрих страна. У рачунаљци, која је у виду табле начињена, замењене су досадашње куглице јабукама, које су бојадисане живим бојама, а крећу се на осовннама. Предња страна има потпуну слику јабуке, а кад се окрепе, на пљоснатој страни има означен и њен број. Та ричунаљка има цељ, да створи код ученика јасне појмове о бројању и местима, како стоде бројеви један код другог, за тим, њом се хоће, да ученици добро схвате бројеве, с погледом на десетични ред и да изговорено могу добро и написати. Други део овога циља заиста се нотпуније може постићи овомрачунаљком нсго руском; али појмови о бројању не

могу се баш тако лако обртањем јабуке око њене осовине стварати. Некако опипљивије је за дете, кад оно само ређа куглицу иза куглице као оно камичке, или, ако се хоће баш, и скида са шипке. Руска рачунаљка, која је данас призната у равној мери као и белгијска и Француска, и која се у опште по свима школама, и код нас, а и код Хрвата употребљчва, има највећу ману, што не даЈ'е, нарочито при множењу, сабирању и одузимању, довољно очигледан појам о десетицама. Међу тим, тој мани доскочсно је рачунаљком од 20 куглица иа једпој шипци (мислим и то је систем Лепишићај. Десетична куглица двојином је скоро крупнија од осталих и пада одмах у очи, а при сабирању, одузимању и множењу јасно се види, да и она долази у ред и у каком положају стоји. Нарочито у сабирању н. пр. 9 + 7 = 16. 9 куглица испред десетице и 7 са десетичном куглицом чине 16. Дете одмах види, да десетица ту улази у састав новог збира и у какав однос. Практичне су и дрвене табле за писање у учионипама, са дужином од 1 • 50 м. а ширином 1 м. Покретне су тако, да се могу по вољи и на једну и на другу страну прекретати, а ишпартане су са једне стране правим линијама, а с друге тачкама. Од материјала за писање, поред прописница и вежбанака, које су изложиле Фирме: књижаре Хартманове, Флајшмана у Веловару и т. д., наЈвише заслужују пажње »писанке за усправно писмо", »задаћнице за више и ниже пучке школе«, пера и држаља, »нормалне таблице и писаљке" од проФ. Симона Франгеша, који од више времена, чини врло марљиве покушаје за увођење усправљеног писања на место садашњег косог. 0 томе је и засебно предавање држао на другој седници овогодишње урватске учитељске скупштине. Нормалне таблице, које је поменути господин сам изумео и хрватском учитељству пружпо на употребу, од целулоидне су смесе, не могу се разбити, а по њима се може писати п пером и оловком, а бришу се сунђером, Оне су много практичније од досадањих камених таблица већ и по томе, што се не могу разбити, дакше су за ношење, и издржљивије су, а после. и деци је много лакше свпћи се на писање по њима него по каменим таблицама, с тога што су меке, а писањем се дају извлачити све врсте црта од један пут, што је по досадашњим немогућно. Ручни рад узима у данашњим основним школама све више и више маха. Не само што физичке потребе оргапизма захтевају подједнаку вежбу свију органа, него н економски обзири у дан. времену захтевају, да се и васпитаници, као будући грађани, спреме за што издржљивију егзистенцију у