Prosvetni glasnik

52

ПГОСВЕТНИ

КОВЧЕЖНЋ

Из основне школе ученик може стунити у какву год хоКе шкоду, а њих има на све стране са свима могућим правцима н с најраздичиијим ирограмима. Ту су све могуће гимнасије, пормалне шкоде, академије, инстптутн, техничке школе и университети, основани о трошку државе, приватиих лица пли религиских друштава. 5. Г. Г. Ј. III колски музеј. Трећега Новембра пр. г. навршило се равно 100 година од дана рођења нокојног Јована ГавриловиЛа , нознатог добротвора учитељске сирочади, који је све своје имање, око 250.000 динара, оставио на пенсије учитељскпм удовицама и деци њиховој. Тај дан Главни Одбор Учитељског Удружења желео је да обележи чиме год важнијим. С тога је тога дапа држао свечану седнцу у пгколн код Саборне Цркве, и донео одлуку: да се установи Школски Музеј. Од свег срца иоздрављамо ову лепу мисао и држимо, да удружено учитељство није могло лепше да се одужи светлој сени свога добротвора. Желело би се само, да се сваки пријатељ основне наставе и просветнога наиретка у нас одазове овој установи и вредним оснивачима њеним онако како она и заслужује. Користи од ове установе и не могу се овако унапред све предвидети у нас, али су оне несумњиве и многобројне. На овоме месту ми у целшш доносимо проглас и уређење, које је одбор за уређење овога музеја пзрадио, те да га радници просветни проуче, и да му се по могућству одазову. ШКОЛСКИ МУЗЕЈ У БЕОГРАДУ' На дан стогодишњице пок. Јована Гавриловића, доОротвора српских учитеља, засновали су учитељи српски Школски Музеј у Београду. Школски музеј ће прибирати и чувати ове збирке: 1. Наставна срества (поглавито за основне школо), која данас постоје код нас и у школама других, иапредннјпх народа. Исто тако ће школски музеј прибирати и чуватн стара наставна срества, која су нређе постојала и била употребљавана. 2. Наставна срества која су наши учитељи израдил.и или прибрали, као и она, која су учитељи пређе израђивали и употребљавади.

3. Слике, нацрте, планове и моделе школских зграда, шк. дворишта и шк. вртова, како данашњих (најбољих, средњих и најлошијих) код нас и др. народа, тако и оиих који су иређе постојали. 4. Нацрте и моделе свега што долази у намештај школски, како оног што данас ностоји, тако и 01јог што је пређе иостојао. 5. Сие ђачке нотребе (за иисање, цртање м т. д.) до најмање ситнице и од сваке врсте, како садање, тако и пређашње 6. Ђачке радове из писања, цртања, женских и мушких ручних радова. Од ових прибираће школски музеј нарочито радове такве, који показују какав ванредан успех; али ће се у исту збирку прибирати и радови осредњи, па и .хоши, нарочито ако би се на њима показивала каква ретка особииа нли појава код кога ђака. 7. Дечје играчке и разна срества за извођење дечјих игара н гимнастичких вежбања. Од овог ће се нрибирати како стварп које се купују, тако н оне, које деца сама израђују. 8. Уџбенике.. за ђаке основне школе садање и старе, пређашње; књпге које су лектира за ђаке и младеж у оиште, и педагошка дела, као и др. књиге, које су потребие учитељима. По могућности прикупиће се и уџбеници осн. школа свих других народа. 9. Занисе који имају вредности за познавање историјског развитка наших школа, којн се налазе у старим школским протоколима у школскпм архивама или на др. местима. 10. Оиисе иди слике и цртеже, који престављају разне садање и пређашње какве школске обичаје. * У ових 10 тачака у главном је обедежено шта ће се у шкодском музеју прибирати и чувати. Но у музеј ће се примати све друго, што овде ппје изриком поменуто, а што се тиче садањих и иређашњих наших школа, ђака, учитеља и школских власти, што би имало какве год вредностп за познавање историјског развитка наших школа.