Prosvetni glasnik

562

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

чини, а шта мора напустити; оно добија тиме одређена иравила за сво.је владапе. Дете ће наскоро искусити и то, да се његове жудње морају потчињавати вољи родитеља; оно се тиме учи да је аослушно. И ако ова послушност није вдастито, па дакле строго у-зев ни морадно, хотење, ипак је за почетак неопходна. Савест дететова још није образована толико, да би му могла бити саветник за оно, шта треба да ради, а шта пак да не ради. Ова послушност према родитељима му је претходна школа, у којој се спрема, да би после могло да слуша своју властиту савеет. в) Вежбапе. Дечје се представе разјашњавају и учвршћују сампм радом, ако, дакле, узмора дз свршава извесне нослове, н. пр. да негује домаће животиње, да послужује при домаћим иословима, да дели милостињу, да штеди поклоњени новац, да чува и чисти своје играчке и одело и т. д. Деца при тим својим пословима имају пријатности тако, да их радо врше. На тај им начин то поступање по моралним идејама том једнаком вежбом постаје навика. Школа. Она наставља рад родитељске куће и помаже морално образовање а) опхођењем деце са друговима њиховим и са учитељима, б) наставом, поретком и непосредним васпитавањем. ' а) Оахођење. Ако у школском животу провејава добар дух; ако у у школи влада доброта, правда, слога, ред и приљежност: то ће се дете, код којега је у родитељској кући већ положен основ за његово морално образовање, на скоро саживети са тим животоа и његово ће морално образовање напредовати без сметње даље. Деца нак напуштена или лошије васпитана осетпће наскоро велику разлику између куће и школе; она се често тешко навикавају на школски ред, којим им се помрачавају старе представе помоћу новнх. Али пошто старе представе добивају код куће увек с нова хране, то се не дају лако, да их истисну оне нове представе, што их школа пружа. С тога таква деца, чије је домаће васпптање било лоше. чине учитељу много посла. Али ако школа буде утицала свим средствима, која јој стоје на услузи, и то трајно и благо, то ће се у скоро показати, да је добар утицај школе на моралву свест дететову јачи од лошег утицаја родитељске куће. б) Настава. Учитељ гледа да наставом, и то како градивом тако и наставном разрадом, ради на моралном образовању својих ученика. При избору наставне грађе (и књига за приватну лектиру) гледа се на то, да она разјашњавају моралну свест, да оштре морално расуђивање п да буде морално чуствовање и хотење. Разрадом наставне грађе гледа се, да се оживи интерес дечји и да их побуди на подражавање добрим примерима. На тај начин васпитна настава чини много за морално образовање. в) Вежбање. На крају долази још и властити рад и вежбање. Школски посао навикава ученика, да уредно и марљиво ради, да време про-