Prosvetni glasnik

528

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

није. Праве црге у разним правцима повлачене подесне су за вежбање, а дугим цртањем истих, ученик ће лако савлађивати и цртање сложенијих примера склопљених из ових елемената. Мана је овим цртама, што су сувише кратке; што треба избегавати,. да се ученици не науче на ситне потезе, те из навике ће дуже линије испрекидано и ружно изводити и неће ослободити руку за цртање тих дужих линијаКосе праве такође су кратке и сувише збијене. Међу овим примерима треба да има више дужих црта. Орнаменти — међу којима има доста лепих примера, — могли би поднети кад би се неки неподесни облици изоставилн а заменили нашим народним мотивима, сложеним из правих и кривих линпја са врло лепим облицима применљивим за ову свеску. То исто важи и за орнаменте уцртаиеу напред одређени облик — у квадрат. Уз ово последње, а што је корисно и за цртаље свих орнамената, требало је показати деобу квадратног поља помоћним правима — (диагонале,. трансверзале) — а назначити их тачкама у самом орнаменту као и примену ове деобе за орнаментално цртање. Шеме објеката доста су добро представљене, само су могли изостати. они примери, чији су делови мањи од најмањега квадрата подељеног поља. тачкама. Неки су објекти несразмерни — лист 12. и 19. Друга свеска, за II. разред, почиње иравим а кратким линнјама разнога правца. Ово би могло изостати, јер то су облици из I. књиге и ак» буде потребно, да се ови понове пре цртања тежих предмета, могу се узети из прве књиге а место ових требало би унети дуже линије. Прелаз од иростијих примера ка сложенијим доста је подесан, само понегде је уметут сложенији орнаменат који би могао доћи доцније. Пред сваки орнамснат требало је показати цртање између помоћних деоних липија у чијим се гранпцама креће орнаменат т. ј. орнаментима недостаје исто што и онима у првој свесци. Нема такође наших мотива, који су веома корисни за женске школе јер тиме ће, ако се учи у основној женској школи вез, лакше схватити облик орнамента и лакше вести на сличној подељеној основи. Подражаване ствари су несразмерне. Све су три куће рђаве размереII ако нема детаља на њима онда треба бар да су естетичне размере појединих делова. У трећој свесци за III. разред опет се понављају они облици из I. и II. Ово није грешка, али је непотребно као што је прпмећено у другој свесци.. Криве линије (лист 5.) су кратке и једноликог облика, просте, неестетичне и неблагородне. Таласасте линпје су без лакоће. Иема сложених линија, које су нримењене у доцнијим орнаментима као ни спиралних и елиптичних облика њихових комбинација (сем неколико јајастих облика). Већина кривих сложенијих примера готскога су стила. Подражавање стварима је у овој свесци рђаво исиало. Главна је мана рђава представа ових објеката, дакле као што је још нанред поменуто, погрешно су перспективно представљени готово сви. примери. Па и избор предмета је доста траљав. Требало је и овде покрај осталих узети коју ствар из нашег домаћег газдинства или заната којих нма а нарочито згодних за шематичко представљање. IV. свеска. Поступност у овој свесци није изведена како треба. Почињв се дужим правим и од њих се прелази на криве истог облика и са истиМ: манама, које имају и оне у III. свесци. Нема елемената цривих, за следу-