Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

25

јо неколико потеза оловком, па да се предмет који цртамо одмах позна. Сама деда без икаквих тешкоћа налазе гдавни облик предмета, и то се најбоље види из њихових цртежа, који су цртани по памети. Она увек цртају једну страну куће и једну површину крова, јер им то највише пада уочи, него ди остаде перспективно скраћене површине, премда ц оне строго узете спадају у гдавни обдик. Када дете црта дењир, обично га представља једном четвртастом површином, ади му никад не пада у очи и она друга узана површипа. Ово је доказ, да деца дако надазе гдавне Форме на предметима.

Као год што је од важности, при цртању, да се одреди прави обдик предмета, исто је тако важно да се уме поставити тачна размера у правцима и то помоћу ока, без икаквог инструмента. Вежбањем у оцењивању праваца на предметима очи се знатно пооштравају. Ова вежба треба да се врши на самим предметима. Узети одовку или крижуљу, и на њој одредити подовину, трећину итд. На шкодској табди иди табдици наћи нодовину, средину итд. Што су код оригинада привидна скраћивања, то су код цртежа истинска, а ово додази отуда, што се код оригинада правци нааазе на разним равнинама, а код цртежа сви правци деже у једној равни. Кад неко жеди какво тедо по природи да црта, увек има посда са скраћеним динијама и површинама, дакле, мора то тедо иерсаективио да представља. Тачно перспективно представљање једнога теда доста је за одрасде тешко, а за децу још и теже, јер она не могу дако да схвате нити пак да појме правида тих скраћивања, али вежбом и поступним узрастом дечјим и та се тешкоћа брзо савдада. У почетку треба ђацима давати таква природна теда за цртање, код којих преовдађују два правца, дужина и ширина, док трећи дебљина — заостаје, дакде, са свим је незнатна, те је дете не може лако приметити. Овде долази: разно дишће, цвеће, дептирови, бубе, табдица, писма итд. На овоме наставном градиву деца ће своју снособност опажања вежбати и своје представе проширивати. Зими пак може се употребити за цртање: пресовано литаће између картона и стакла, спремљени дептирови, бубе и други прости предметн. Орнаменте не можемо сматрати као нешто, што за себе постоји, већ као један део неке друге ведике цедине, и ако се буду изучавали са тим стварима, које оне красе, онда ће тек они имати своју вредност и значај. Добро је, да се деца упућују да цртају: разне шаре на судовима, грађевинама, тканинама итд. У првоме реду додази биљна орнаментика, као конкретна, па тек онда геометриска.