Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

33

повјест и земљопис: укупни број сати остао језатадва предмета исти, само што је у реалним гимназијама земљопис постао некако самосталнији, те се у разр. У.—VII. по 1 сат недјељно учи свих 5 дијелова свијета, чега у паралелним разредима гимназијским нема.

1-3 о Рч : ВД ј ЕН

II Р Е Д М К Т

БРОЈ НВДЈЕЉНИХ САТИ У РАЗРЕДУ

I

II

III

IV ј

1

Наук вјере

2

2

2

2

2

Латински језик

7

7

6

6

3

Грчки језик

4

4

4

Хрв. (срп.) језшс

4

3

3

2

5

Њемачки језик .......

3

3

3

2

б

Повјест

2

2

2

7

Земљопис

о О

2

1

2

8

Математика

3

3

4

4

9

Прпродопис

3

3

10

Физика

3

2

11

Еемија

2

12

Просторучно рисање

4

4

4

4

13

Краснонис

1

1

Свега'

30

30

32

32

Највнше разлика међу ове двије врсте школа налазимо с ногледом на језике и природне науке у свези с математиком. Тако је н. пр. настави у материнском језику у реалним гимназијама одузето мјестимице 5—6 сати на седмицу и додато понајвише настави у шемачком језику. Још више него матерински језик страдали су у реалним гимназијама класични језици: латински и грчки, особито овај пошљедњи, који је из већега дијела тих школа избачен, а и гдје је остао, није број сати остао неокрњен. Латипски језик задржат је у свима реалним гимназијама, и то негдје више, негдје мање. Док му је н. пр. у реалној гимназији сењској остао број недјељних сати посве исти као и у гимназији, дотле му је у карловачкој реалној гимназији тај број окрњен за 3, а у реалним гимназијама у Загребу, Осијеку и Земуну чак за 16. Али и ако је број недјељних сати за латински језик, особито у пошљедња 3 завода знатно смањен, више него за пуну трећину (31:47), опет је за чудо! — захтев гледе квантума знања остао исти. Поступак у том преудешавању био је овај: Оно што се из лзтинскога језика у гимназијп учи у I. разреду, пренесено је овде у III. разред; тамо се тај материјал свршава за 7 сати недјељно, а овдје га ваља свршити за 5. Ну то још није никаква особита разлика. Та је разлика очигледна истом у 1У. п V. разреду споменутих 3 реалних гимназија. У та два разреда напме нросветни гдасник, I. књ., 1. св., 1904. 3