Prosvetni glasnik

654

просветни гласнжк

Код нас се отпочео званичан рад на школској хигијени, чини нам се, тек од 1895/6 године, и од тог доба чује се овда онда по која реч о том раду и код нас. Овај почетак још увек је скроман, и то напослетку није нимало чудна ствар, али мислимо да би се овај рад могао организовати на један начин да цео рад добије известан одређен, округао облик, да се јасно одреди шта се хоће, и како треба радити да се постигне то што се хоће. Послом око школске хигијене на сваки начин треба да управља наше министарство просвете, које у тој цељи треба да има једну нарочиту секцију у своме Просветном Савету. На сваки начин било би добро и корисно када би министарство имало једно нарочито стручно лице спремно за овај посао, које би фунгирало као стални чиновннк министарства, и као ше® секције просветног савета за школску хигијену. Мпнистарству је потребно једно такво лице, и оно би га могло добити, ангажујући у тој цељи које просветно лице које располаже и са довољно педагошке спреме. То би нешто коштало, али не би коштало много, а сама ствар је толико корисна да веома јако оправдава овај издатак. Министарство просвете може конкурсом изабрати два млада нрофесорска кандидата као своје питомце, којииа би поред плаге дало још и известан пристојан додатак, па да их пошље на који од мањих универзитета да ту сврше за време од четири године медицински Факултет, обратив за све време својих студија нарочиту пажњу на општу хигијену, школску хигијену у свем њеном пространству, анатомију и физиологију примењену у психологији и педагогији. Ти људи не би се спремали за нрактичне лекаре већ за школске хигијеничарв, јер би били и педагози и хигијеничари довољно јаки да се компетентно занимају питањима школске хигијене — компетентније но што се то ради са једностраним проФесионалним образовањем. Поред овако спремних радника на пољу школске хигијено школско хигијенска секција просветног савета састављена од недагога и лекара могла би стварати школску хигијену код нас, која је данас у зачетку који се микроскопом посматра да би се видео. Дотле док се не пође једним озбиљним путем у овоме раду, док се не створн могућност за оправдано очекивање успеха у том раду, може се ипак нешто учииити, те да рад ностане епергичнији, изразитији, са колико толико вероватноће бар за најобичније уснехе. Министарство би могло створити један одбор од лекара и педагога, и да с њиме понова узме у претрес питања о школској хигијени код нас. На неколико седница под председништвом г. министра просвете могла би се израдити једна по могућству што одређенија и потпунија уредба са пословником за школско хигијенски рад с обзиром на наше прилико за ову врсту послова. Посигурно је да би се том уредбом много помогло вршењу свију школско хигијенских послова од стране школских лекара, и да би министарство просвете могло доћи до извесног материјала којим би се користило за даље своје радове на овоме пољу, од кога треба и школа и народ да осети многе благодети. Да је ово потребно може нам бити доказ школско хигијенски рад београдске општпне — која за тај рад чини извесне новчане издатке, и које намерава да новећа ради бољег успеха. То је лепо од општине али тај њен рад треба да је начелно организован, да је тако рећи тачно одређен механизам и садржина посла. Чини нам се да у општини не постоји никакав израђени пословник — који је но нашем скромном мишљењу веома потребан, и без кога не може бити једноликости у раду на основици пословником утврђене методе и системе рада.