Prosvetni glasnik

252

У 1 тач. хога „објашњења" г. Стевановић вели: „у почетку у I разреду осн. школе цртаће се из „Малог дртача" на таблицама оио, >што буду сама деца изабрала, и што се њима оуде допало"; а у 2 тач. каже: „пошто се дртан.ем дечја рука у неколико извежбала у слободним и лаким потезима разннх линнја, онда Ке ареЛи на прву страну ове књиге и цртаКе се све ио реду". Ово П0 би било добро с тога, што се. деди не смеју дати никаквп „прегледи", да их деда ирецртавају, а п с тога, што деда — почетницп у дртаљу — не би умела одабрати оно што они могу и нацртати, но би ц)тала оно, што нм се тренутно допадне, а то би донајвише биле оне сложеније слике, које би сс имале лртати у старијим разредима, и деца цртајући те слике, које сама буду изабрала, брзо би со уверила, да то не могу нацртати, и онда би изгубила вољу за цртање, а то не сме да буде. А ако буду деца баш и нацртала све оне слике, које сама изаберу, неће код њпх бити даљег ннтересовања — занимљивоети — кад буду поново цртала оне слико „по реду", а које су већ рангје цртала. Веома је потребно да деца у I разреду, нарочито у почетку, чешће цртају лаке, а при том занимљиве слике, ради вежбања руке у довлачењу разних липија, али дод упутом и надзором учитељевим и зато, што ће им он умети и одабрати таке слике, и онда ће деца тим нутем заиста и извежбати руку у повлачењу разних линија, а не прецртавањем са оваких прегледа. И на поступност у сложеноети облика дојед:.них слика у „М. цртачу" није обраћана довољна пажња. Ну поред свега овога., кад се има на уму, да цртање треба да буде у вези са осталим наставним предметима, у колико је то могуће, а то „М. дртачем" није ни цриближно иостигнуто ; да је давање ма каквих прегледа деци у руке дротивно Методици ове вештине из сасвим оправданих разлога, јер нити се развија воља у деце за ову воштину, нитн може бити говора о ностизавању он«х користи за ђаке, које се могу и требају г.остићп цртањем, а губи се тиме и важност његова, — мишљења сам: да се „Мали цртач" не може употребити за опо, чему је намењен. 2 декембра 1909 год. у Београду. Захвалан Гл. Просветном Савету Никола Ј. СоколовиК учитељ На данашњем заједиичком састанку са г. Пиколом Соколовдћем, где смо о „Малом цртачу" мислн изменили, сложио сам се са г. Соколовићем и у поједнностима, подударно моме реФерату с тим, да се Мали цртач" овакав какав је ш може употребити за основае школе. 2 декембра 1909 год. у Београду. Никола Зега Савет је затим дао мишљење: да се ова књижица, не може препоручити као помоћно учило у основним школама. X У вези са одлуком ПБр. 17803 од 5 октобра прошле годинс и према решењЈ Главног Просветног Савета донетом на 998 састанку