Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

155

Сваку природну целину треба издвајати, свакој дати карактеристично обележје. Брда се не смеју безоблично ређати као пањеви по њиви, већ из карактеристичних облика појединих узвишења, из расиореда тих узвишења и њиховог односа према рекама, долинама, пољима кданцима и понорима, треба децн стварати што јаснију слику о индивидуалности те обдасти. По голом набрајању објеката, може ученику Мачва личити на Омоље, а Стиг на Златибор. На основи створене нредставе о рељефности неке области надовезује се о узроцима расиореда текућих вода (н. пр. Мачва, Шумадија, Омоље); за тим о локалним ветровима и њиховим особинама; о могућности и немогућности нзвесиог занимања; о .гакшем шш тежем саобраћају; о усдовима за већу или мању културу. И ово изучавање ио областима иде оиет уиоредо са картогра$ијом. Сав се тај говор мора заснивати на добро изразитој карти. Објашњавања. прате подесни цртежи, њих морају ученици радити. Нарочито морам нагласити: да ове цртеже, што објашњавају поједине моменте из карте (или служе иравилни.јем читању карата) треба добро разликовати од грубо и неразмишљено усвојене практике по којој се ученицима задаје да сами нацртају целу карту! Од таквог рада дете нема никакве користи; тиме се код деце развија само вештина копирања, али с тим не иде упоредо и разумевање карте. Више вреде и најгрубљи самостални цртежи но најлепше копије туђих радова. Све што се ради мора бити инструктивно, све се мора задахнути јасном представом а то може бити само под непосредним надзором самога наставника 1 . Примедба. Главну садржину овога члаика прикунио сам још 1903. г. у облику нредавања, које сам држао на већу учитеља окр. крушевачког, у Крушевцу. Сад ту садржину разрађенију нзносим у овоме облику. проФ. Рад. Васовн!.

НЕМАЧКА УЧЕНИЧКА УДРУЖЕЊА ЗА ИЗЛЕТЕ И ПУТОВАЊА 2

За ирављење ученичких излета и путовања по целој земљи могла је Француска послужити као углед. Из Иариза је 1876. године заузимањем Францускога алпинскога клуба (С1и1> А1рш Ггашш«) пошао 1 0 цртаау карата в. »ГеограФска настава у I разреду средњих школа« од Рад. Васовића, 1910, цена динар. 2 По чданку: Ме Аиз^езЈаНип® (1еа Ји^епс^аМегпз ап ггпзегеп ћоћегеп 8сћи1еп уоп Б-г 6еог§ у листу: Хеие Јаћгћисћег 1иг Даз Иа8818сће А11ег1ит, вевсМсМе ип(1 Беи18сће Гиега^иг ип(1 1иг Рас1а§о§1к, св. 5. за 1910., одељ. II, стр. 251—266. ■Види Ученички излети о/1 професора Д-р Вундера, »Просв. Гласник«, свеска за мај 1910., стр. 401 и даље.