Prosvetni glasnik

КАСТАВА И КУЛТУРА

505

Није реч овде о школи у буквалном смислу, већ о једном дечјем азилу, у којем деца стичу врло много корисних знања, и у којима их устопице прате младе учитељице или „директорке" као што их обично зову. Деца могу походити ове школе од 3—6 год. и излазе из њих потпуно спремна за основну школу. Почиње се васпитавањем покрета, које води васпитавању осећаја. Згодно ,је да се на овом месту наведе један одељак из књиге госпођице Монтесори, у којем она развија своју теорију о пажњи, која се мора унети да би се развило мишићно васпитање и поправиле навике. „Случај ми је, вели она, открио велику потребу да покушам прву примену метода за заостале на нормалној деци не у основним школама, већ у дечјим азилима. Ако је могућно поставити поређење између нормалних и анормалних, могућно је само у првом детињству, када дете које није могло довршити своје развијање и оно које је још непотпуно развијено, могу показати неке аналогије. „Доиста, мала деца нису још стекла сигурну координацију мишићних покрета, из чега следује несигуран ход и неподобност да обуку хаљине, чарапе и т. д. Органи вида су још непотпуно развијени; језик је примитиван и има погрешака, добро познатих у говору дечјем; тешкоћа да се учврсти пажња, несталност, такође су карактери аналогије. Многе од сталних погрешака, као што су оне у говору, стичу се оним остављањем самима себи, што обично бива са дететом, остављајући га себи у једном врло важном добу узраста, то ће рећи од 3—6 год". Врло је потребно скренути пажњу на развиће координације покрета код детета, јер она ствара потпуну основицу васпитања, и води развићу подобности за посматрање, а тим и једној врсти моралне игијене и осећају мере. Антропологија има свој удео у овој настави, али госпођица Монтесори јасно показује одвојеност која постоји између антропологије с .једне и васпитања с друге стране. Антропологија може објаснити извесне аналогије, и извесне аномалије, и олакшати васпитању, али га не може инспирисати и њим руководити у свему и за све; васпитање треба да се само собом по могућству ФОрмира. Дете које улази у школу Монтесори треба да има уза се један биолошки лист, на коме су избележене погодбе његовога рођења, његова храњења, његових болести у прво доба, болести његових родитеља, као и погодбе под којима његови родитељи живе. На овај начин може се учинити много корисних опаски. То је драгоцени помоћник за учитељицу у погледу разумевања дечјег карактера и да не би пошла погрешним путем. Често се дешава да су несавладљива деца враћана из школе и да је речено њиховим родитељима да су непоправљива: ако су родитељи брутални, с дететом би се тада рђаво поступало, што би подједнако било шкодљиво и његову карактеру и његову здрављу. 34*