Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

ИСТРАЖИВАЊА 0 ПРВОМ БРОЈАЊУ КОД ДЕЦЕ

Испитивања, чије ћу главне резултате овде издожити, мисдим, да су извршена под најповољнијин усдовима, да би се прве изјаве математичких мисди код врдо маде деце схватиде у правом смисду а по природном закону њиховог независног развијања. Испитивалац је био отац породице, радпо је са својом децом пре него што су ова ушла ма у какву шкодску средину, с&м није никад учио рачун по уобичајеним методама. Више вођен инстинктом него правидима, која нисам знао, решио сам да пажљиво пратим буђење свести о ведичинама и бројевима код моје деце; и, ма да сам каткад посредовао, да се створе иди издрже неки одређени напори, т. ј. да се поставе прави огдеди, ипак никад нисам сидом натеривао моје мадишане да пазе, нисам им наметао начине мог мишљења ни изразе мог речника, нити сам их испитивао по датом реду вежбања теоријске математике или раније примљених мисди у психодогији математике. Некодике оиште примедбе, које миедим, да могу у својим закључцима изнети, нису претходиде и руководиде моја иосматрања: оне су на нротив овим објашњене, а неке су прво мене изненадиде. Докде је допуштено, да се убпште Факта, чији ћу прави и прост однос овде изнети? То не бих знао да решим, јер ми изгдеда, да се почеци бројања такви, какве сам посматрао код моја три детета (мади дечаци од б, 5 и 3 године), небипојавиди на исти начин и код ученпка смештених од ночетка у разред и потчињених режиму заједничког поучавања, у место да буду, као овде, праћени у породици, сваки за се, ван потребне педагошке дисципдине, брзе и једнолике, која мора да се употреби у многобројном малом народу једног дечјег разреда. Важан чинилац, који се у рачуну јавља, јесте: време. Не могу се произвести у напред одређеним и једнаким роковима код све деце ова прва буђења апстрактних мисли, од којих ће све остало даље зависити.