Prosvetni glasnik

ШКОЛСКО КРЕТАЊЕ

579

У областима, које су за савез бнле отворене, савез се старао да што је могуће више покаже своју делатаост. Он је смислио и провео читав ред разних мера, које су имале за циљ поправку учитељског стања у опште, и савезпих учитеља посебице. Поимајући како је потребно имати на расположењу материјал — дата — за ово пли оно питање, савез је уредио свој статистички биро. Од 1900. год. постоји централни статистички биро, који стоји у вези са бироима појединих одељака савеза, уједињујући их и у овом погледу. Овај биро учитељског савеза био је импулс да се заведе и оиштегермансни државпи биро. Савезни биро учитељски располаже данас многобројним статистичким податцима школским поглавито из Германије, а и из других држава. Кораци које је савез предузпмао за уздизање учитељског образовања, сводили су се на ово : На скупштпнама како целог савеза, тако и посебних одељака, стално завођене изложбе наставних средстава. Од ових изложаба организована је (1876. г.) та.ко огромна установа, као што .је Немачки гимлски музеј у Берлину. Прошле (1911.) године у њему је било 60.000 књпга. Упоредо са овим музејем савез има и друго богато књижевно хранилиште: Централна иедагошка библиотека у Аајицигу, у којој број књига достиже преко 160.000. Мање оваке библиотеке постоје код многих одељака савеза. Постоје и нарочити музеји очигледнпх наставних средстава. Као други облик духовног међусобног помагања јесу иредавања, која се датнрају јога од 1870. год. За поправку образовања самих учитеља организовани су летњи курсеви за време Ферија. Од 2630 учитељских савеза, који су удружени у Немачки учитељски савез, само у 63 савеза 1910. год. није било таквих курсева. Рад те године био је врло интезиван. На њима је нрочитано 19.361 тема сувременог научног и проФесионалног садржаја. Слушалаца је било укупно преко 1 милијуна! Осим овога, за што бољу сирему учитеља, учитељски савез организовао је и систематске научне курсеве на универзитетима, Многи учитељи. а нарочито млађи, ревносно походе ове курсеве. 1910. год. било је 25.000 таквих слушалаца на свима универзитетима. Сем овога усрднога рада. учитељског . савеза на самообразовању учитеља, многи чланови савеза веома јако занимају се и научним исиитив ањима. Новодом тога савез је основао у Лајпцигу „Институт научне иедагогике п психологије", у Минхену „Институт педагошке нснхологије", у.>Берлину „Друштво за обраду питања научне педагогике". Сличне установе посто.је п у Мапхајму, Штутгарту и Берлииу. У том правцу ради и „2еп1;га1а" општегерманског савеза. Напослетку, савез указује велику нажњу и иитањима материјалног међусобног иотаомагања. Централни заводп са овом задаћом скоро су организовапи. Тек у иочетку 1900. годпне организована је читава мрежа цептралпих и местних завода, који знатно олакшавају материјално стање чланова. На првом месту мора бити уређена помоћ тдовицама, сиротињи, болесним и онима који су за рад несиособни. У том погледу цеитар мало чини. Неколико иута на скуигатинама је предлагана широка организација оваких завода, али су >дбацивани. Велику помоћ има учитељство у многобројним старинским касама разие врсте, које се находе прп месним одељцима савеза. Бредност њихове имаовине износи до 20 милијуна марака, а сума годишњих помоћп у носледње време прелази прско 1,000.000 марака.