Prosvetni glasnik

НАСТАВА П КУЛТУРА

867

тер ће свак свој разлог прид старцем говорит, а вила, коју бог слободиу хтје створит, искат ће слободан ироводит жлвот свој, јер неће угодан ниједан бити њој. Ту ју ћо на вољу слободит старац тај... * * * Према таквоЈ садржини ових првих пасторала дубровалких, у којима је основ заробљење виде од неког човека и њена тежња да буде ослобођена — навешћемо овде садржину три народне песме несумњиво старијега порекла. Њих налазимо у првој књизи Вукова зборника српских народних песама, где се налази већи број од ирекраснога значаја. Првенство, за предмет о коме је овде реч, припада песми под бр. 266, која се зове Секула и вила: Шатор пење Угрин Јанко Украј Саве воде ладне На. јуначко разбојиште И вучије вијалиште... У том долази вила, па говори Јанку: „Ход' отале, Угрин Јанко! „Не пењи ми пгатор, тудар; „Ако запех стр'јеле моје, „Устр'јелићу тебе, Јанко". Јанко вили одговара: „Не бојим се тебе, вило, „Док су мене два сестрића: „Бан Секуле с Мијаилом". Тада стиж^е Секула,, па: Б 'јелу вилу уФатио, Пак је води ујку своме, Ујку своме Угрин Јанку. Вила моли Секулу: „Богом брате, бан Секуле! „Не водп ме ујку твоме, „Ујку твоме Угрин Јанку, „До три ћу ти бнља казат': „Прво ћу ти биље казат', „Да ти љуба роди сина; „Друго ћу ти биље казат , „Да ти сабља с'јече Турке;