Prosvetni glasnik

ИРИКАЗИ И ОЦЕНЕ

1. СПИСИ

ДВЕ ВАСПИТНЕ КЊИГЕ (Жил Пајо: Васпитање воље, превео с Француског Јов. М. Јовановић. Стр. 256. — 1911. г. Савети и практична упуства наставницима и наставницана пре уласка у ,|аван живот, с Француског превоо Ник. М. Ракић. Стр. 245. — 1912 г. Обе књиге изишде су у Београду, у издању књижаре С. Б. Цвијановића). I Књиге Жпла Пајо-а имају у Француској добар глас и радо ,се читају. Пајо нпје човек великог фидософског духа, ни какве изванредие спреме. Он ,је разумаи мислилац, васпитач омладине, пријатељ школе и наставе. У обе ове кљиге он је унео своје дугогодишн>е искуство и своју солидну теоријску спрему, и задахнуо их искреном и топлом љубављу, без које васпитне кн>иге не могу имати поуздан утицај. У васпитању, било непосредном или књишком, реч значи мало, а тон и акценат готово све. Мртве теорије, ма како дубоке биле, немају сугестивне моћи и не удубљују се у дух читаочев у мери која је потребна да би се реализовале у животу. Да би успеле, оне треба, да употребим један леп израз наше народне лирпке, да миришу душом ауторовом. Хладан, сув, дидактичан и цензорски тоц прави педагошке идеје несносним и гони читаоца да божи од сусрета с њпма. И ето зашто су мени досадни ригорозни Немци и њихова Форлалистичка и хијерархијс.ка педагогија. Она ме подсећа на егзерцирна правила илп казаматске уредбе. Све је у њој подељено у групе, уређено по рангу п стављено под строгу дисциплину. Сваки покрет човеков одмах се класиФицира н добива своју нумеру. Многи од нас, вршећи своју дужност и чинећи овда онда но какво хумано дело, и не сања у какве је гломазне де®иниције и у које је специјалне одељке уврстила немачка педагогија наше поступке и какве им је звучне етикете придела. Као Молијеров Журден, који је четрдесет година говорио у прози а пије то знао, тако и ми изводимо своје акције н не слутећи о научним називима које им брижљиво придаје немачка педагогија. Французи нису такви. Док Немци и лака питања обавпјају на*С|&3!уС' вигае ученом маглуштином, дотле Французи и најтеже проблеме упЈ^ј^Гваду .