Prosvetni glasnik

60

IV разред. — Ломињу се рачунске радње са разноименованим бројевима у обиму до 1000. Док су у употреби биле старе мере, онда се на то обраћало више пажње. Сад се обично говори о оваквим бројевима код мера угла односно дука и времена. Код метарских мера само се узгред помене, па се ти бројеви преобрате у десетне бројеве и тиме се олакша рад. Сама основа, на којој је уређен метарски систем, чини да. је олакшано рачунање с овим мерама. Ово је једна од незгода и садашњег ирограма, која се повлачи из старијих времена. Дакле, ово би био данашњи програм III разреда, који је због ранијег развлачења у нацрту потиснут у IV разред. V разред. — Оставимо на страну, што се оно неколико речи у надрту могло згодније изразити. И ако је у нацрту речено мало речи, ипак се мора. рећн да. је много матерцјала, што би деца имала да савладају за ову годину. Према нацрту у овом разреду треба сва деца да пређу: Бројење преко хиљаде усмено и писмено. Четири основне рачунске радње с целим бројевима, — Појам о десетним и простим разломшша. — Четири основне рачунске радње с десетним бројевима. — Четири основне рачунске радње е простим разломцима. 1 !^ Све о метарским мерама.Израчунавање површина. V градским школама јопг мере и новци културних народа, а у сеоским гаколама земљомерство. Развлачење програма у ранијим разредима имало је за последицу нагомиловање материјала у овом разреду. Кад бн се преллзило само оно што је за све школе заједничко, па би било довољно да се деца преоптерете, — али има још и више! Што се у градским школама изучавају мере и новци културних држава, - да се најблаже изрази, то је узалуд трошити време. Слободно се сме рећи да је мали број наставника, који би знали мере и новце руског и енглеског система, док то не би нарочито научили ради овога чредавања. Што се тиче земљомерства у сеоским школама, мора се признати да је оно корисно, еамо се треба бојати да се поред осталог доста великог материјала деца не нреоптерете. Срећом те се не би ни много наставника, ни много деце мучило око свега овога, пошто и иначе мало деце учи V разред. VI разред. — На сваки начин би се у детаљном програму побројале све врсте грађанеких и банкарских рачуна. Сад да се пређе на Геометрију. 1 Пошто се ни у једном разреду о разломцима више не помиње, то се не може тумачити да се у надрту нису нодразумевале и четири оснбвне рачунске радње с простим разломцима. 3* осталом, ако се нпје тако мислило, то се могло о неколико речи објаснити.