Prosvetni glasnik

Б е л е ш к е

575

инициативу за једну велику школску реформу: сви војни школски заводи преображени су у школе за даровиту децу. Најбољи ученици из целе земље примају се у те школе после темељног испита, без икаква обзира на свој социални положај. Децу сиротних родитеља издржава потпуно држава у интернатима, док богате породице плаћају трошкове за наставу и издржање. Противу рђаве лишерашуре. — У Немачкој се последњих месеци јавио јак покрет противу деморалишуће литературе. У Келну, Постдаму, и многим другим местима, могли су се видети аутодафеи новога рода : по пијацама су спаљиване на гомиле рђаве књиге. Реч је не само о чисто порнографским књигама, но о свима публикацијама које имају за предмет сваковрсне злочине, са детективима или без њих. Како се тврди, немачки народ, без обзира на друштвене класе и године, највише воли ту врсту књижевности. Оигегђипс!, друштво за популарну наставу, израчунало је да се 70 од сто хартије која се фабрикује у Немачкој употребљује за ту врсту литературе. Тај занос и објашњава средњевековни карактер борбе која се заподела противу рђавих књига. Полно обавешшавање. — Француски психолог Г. М. Деваллес, коме је Британско друштво за проучавање полне психологије ставило у дужност да га документује о полном васпитању и настави детета у Француској, прибрао је интересантан материал и, између осталога, искуства и идеје извеснога броја учитеља, које је објавио у листу Слободна мисао (1Л<1ее 1Шге). једни су међу њима присталице школског васпитања, други породичне акције, трећи комбиноване акције обе установе. Сви траже завођење научне и рационалне полне наставе која би почињала у основној школи и продужавала се кроз дечачко доба све до ступања у брак. Коедукација полова је обавезна; без ње сексуално васпитање не би имало смисла. Школска сексуална настава своди се на врло мало ствари: 1. Научити дете оном дубоко морализаторском знању да се оно родило у телу своје мајке и да, пре но што га је дојила, она је морала патити носећи га у утроби. 2. У лекцијама из опште хигиене свратити пажњу детету да има болести које се преносе простим додиром (црвени ветар, сифилис, итд.), и да се морају предузети многе мере предострожности да би се оне избегле. 3. Око навршене дванаесте године, у тренутку буђења чула, обавестити дете о порочним навикама и самотним задовољствима. 4. Од прилике у исто доба, описати човекове полне органе из истог разлога као и остале физиолошке органе и оцртати тако исто у његовим главним линијама механизам репродукције. 5. Доцније, у добу од 15 или 16 година, отац ће требати да допуни ову наставу, посетом каквог анатомског музеја, на пример. Г. Девалдес закључује да су болести које се рађају из сексуалног незнања многобројне; оне проузрокују прерану смрт и трују живот; међутим, оне се дају избећи. Али неизбежан услов за њихово уклањање, или бар за њихово поступно смањивање, јесте организација сексуалног васпитања и наставе. Број школских часова. — После револуције 1918, учитељи у Лајпцигу успели су да им се број школских часова утврди на 28 за недељу дана.