Prosvetni glasnik

190

Просветни Гласник

Основи Педагогике Г. Д-ра П. Чубровића су непотпуни; нема у њима многих врло важних ствари, и ако има доста градива. Поред тога, неки одељци су могли бити краћи, многа извођења изложена концизније и избегнуте неправилности у језику, чије би набрајање заузело овде прилично простора. Писано једноставним, не много интересантним стилом, без довољно живости и гипкости, са доста понављања, а мало вариација, ово дело је изложено опасности да не буде примљено онако како заслужује својим позитиввим особинима. Јер, упоређено са осталим књигама које су се досад јавиле у нашој васпитној литератури, оно, свакако, представља једну добит. Има у њему добрих идеја и лепо обрађених питања. Тако је карактеристика младићства, истина кратка, али тачна; прилично је обрађен увод у Методологију, као и одељак о типичности у психичким процесима (изузев неколико места); изнесени су јаки разлози за заједничко васпитање; задатак наставе, у погледу знања и суђења, тачно је одређен; добро изложени формални ступњеви, као и монолошка, диалошка и развојна метода и васпитни разлози који говоре против прве и друге, а за трећу методу; добра је критика наставног плана и програма; врло добро обрађен је одељак о земљорадничким и индустријским радовима; разумних погледа има у делу о расуђивању о значају рада и у одељку о навикама друштвеног рада; у последњем, четвртом, одељку о дисциплини, особито су добро обрађена питања о васпитачевом ауторитету, љубави ученика, заповести и репресивним средствима. 1 ) СЛОБОДАН ПОПОВИЋ.

БЕЛЕШКЕ

Рђави изгледи за учишеље у Лондону. — До сада смо више пута читали како енглески учитељи изводе у својим школама педагошке огледе и долазе до корисних нових резултата, а ту скоро видимо у Тајмсовом Васаишном Додашку да је и енглеско Министарство Просвете добило вољу за експерименте, само што побуде за то нису нимало педагошке, него чиста и јасна потреба да се штеди. Један од тих експеримената у томе је што ће управитељи основних школа, ако немају више од 250 ђака у старијим одељењима, добити по десет часова

') Наведени радови: Д-р Вићентије Ракић, Функцпја васпишања у жнвошу. Просвешнн Гласшк, XXXVIII, св. 6. Каг1 Сгооз, 8ее1еп1е&еп с1ез Ктс1е$, 1913. Д-р Никола М. Поповић, Иншелекаш п воља. Мнсао, IV, 1 и 2. Р. В. Емерсон, Управљање жпвошом, у преводу И. Секулић, 1923. Д-р. В. Ракић, Образовање воље■ Мнсао, III, 1 и 2.