Prosvetni glasnik

Размишљања о будућој женској средњој школи

65

предмета, Општа историја са Земљописом, Математика отприлике по програму III, IV и V разреда. Све вештине из нижег течаја биле би и овде заступљене. У реалном отсеку место Латинског дошао би други живи језик, а Математика са нацртном геометријом по сажетом програму досадашњих III—VII разреда. И овде долази Национална група предмета као и све вештине са додатком моделисања. Даровите девојке по завршном испиту у реалном или литерарном отсеку више женске средње школе имале би право на полагање пријемног испита на Универзитету и научне студије на свима Високим школама као и даровити младићи. Поред повољног успеха у наукама за ступање на студије у високим школама, и од девојака би се захтевало потпуно телесно здравље и морална беспрекорност. Будућој женској средњој школи 10 ) пружају се тако најшире могућности умног, моралног, физичког и техничког васпитања и хармоничког изграђивања личности женских чланова наше народне заједнице, наместо досадашњег масовног а површног образовања по женским једнотипним гимназијама. Због многих узрока као: полудневне наставе, нагомиланости ученица по разредима и школама, непедагошки претрпаног програма из свих научних грана, идеолошке и народносне хетерогености самих наставница-ка нису ове школе ни могле одговорити својим задацима. Оне су једва успевале да парчетарски отаљавају програме, одржавају школске и силне приватне испите, свршавају прописану администрацију, те да тако излиферују што више сведоџаба мале и велике матуре можда „родитељима на радост" ал не и „отечеству на ползу". Васпитавати у њима, по признању самих наставника, најчешће се „није ни имало кад". То је школа већином остављала кући а кућа опет школи. И тако је васпитање у титрању између куће и школе пало — на улицу! Резултати таквога стања ствари, и етички и народносно поразни, захтевају брзу и корениту измену целокупног средњошколског просвећивања мушког као и женског. Мага Магазиновић

10 ) Разуме се под руковођењем жена-директора. Било би нелогично наглашавати женине способности и права: да васпитно изграђује своју децу И води свој дом а истовремено јој одрицати право да води женску школу у којој васпитно дела. Просветни гласник бр. 1—2 5