Prosvetni glasnik

Васпитање за позив у Немачкој

295

гртеку школу тога позива (ВегиГбсћШе) и његово време шегртовања је сразмерно скраћено. Сада смо стекли известан преглед о изградњи васпитања за позив у данашњој Немачкој. Али је немогуће да се једна народна заједница — за коју је принцип одабирања од толиког значаја — може задовољити овим мерама, ма биле оне не знам колико разноврсне и смишљене. Ми смо већ говорили о томе да се многи људи — а то је често случај са припадницима нордиског човека — лагано развијају и да многе праве даровитости тек касно сазревају. Зато се свакоме човеку мора дати могућности да се и у току вршења свога позива стручно изграђује и напредује. У колико се то чини преко васпитачког делања за позив од стране Немачког фронта рада то смо већ рекли. Делање овога васпитавања за позив претпоставља свеону вољу и одлуку појединца као чињеницу. Али колико пута је та воља успавана, чак и у каснијим годинама, и спутана разним навикама и природном леношћу! Да би се та воља пробудила и добила потстрека за што веће напредовање у позиву, створена је једна друга установа, такмичење у позиву (ВегиГз\уе1ЉатрГ). Сваке године у месецу фебруару састају се на хиљаде стваралачких немачких људи у граду и селу, чак до иностраних колонија, на утакмицу у својим струкама. Све струке су за ту прилику раздељене што је могуће више у групе, и ове, према положају појединца и према његовим годинама, у нове пододељке, и за њих израђени задаци од стране искусних и опробаних стручњака; ти се задаци изводе под руководством Немачког фронта рада једне одређене недеље, и за све одједанпут. Тако се, н.пр., сви петнаестогодишњи шегрти Немачке, који желе да буду аутомобилски механичари, такмиче се у свима деловима Рајха под надзором искусних мајстора, ко ће боље извршити постављену задаћу, која одговара њиховом узрасту и умешности. Исто тако на утакмици учествују и старији, пекари као и мајстори виолина, кафеџије, директори као и раднице на лакетима у каквој фабрици чарапа, возовође, сељаци, чак и студенти и уметници, сви редом. Сваки добија неки практични задатак из свога позива, теоретски задатак на који треба одговорити једним саставом, који је увек посвећен новинама у дотичној областн позива, неки рачунски задатак из његова практичног стручног живота итд. За све позиве једнак, а ипак различит према добу старости, јесте кратак идејни националнополитички испит на коме се сасвим кратко одговара на разна питања, као н.пр.: „Зашто су Немачкој потребне колоније?" и слично. Исто тако додаје се и лак испит из спорта. А све то због тога да би се показало, како се, и код сваког спе-