Rad : list za nauku i književnost
109 ата ПН Е ЈЕ
Али га он учи превари, издајству, убиству! Како се то може оправдати и протумачити г 5 =У
Врло просто. Што Макијавели, који свуда иначе жигоше непоштење, учи владаоца толиким неморалностима, као неопходно потребним за његово одржање и успех, баш тиме он сам осуђује таку владавину као саму по себи неморалну. Али је он ипак препоручује и трпи неморалност у апсолутном владаоцу, јер то двоје сма-
"тра као. нераздвојно а потребно зло, којим се једино могло онда.
друго још горе зло искоренити. ПЏа може ли овака књига бити од какве користи 2 Те још како. Да напоменемо само неке најочитије. И ако ре-
осмо да Макијавели није извесно намеравао писати сатиру о тира-
нима, те тиме испричати свету сва њихова неваљалства, он је то посредно ипак учинио. Против изванредне болести он је као крајњи лек отров прописао. Али је описом тога отрова и здравима велику услугу учинио, те га се могу лакше чувати, а знајући како дејствује, могу и потребне антитоде спремити. Е
Друга је корист од те књиге, што је она неисцрпљиви извор практичне политичке мудрости, која свуда и сватда може све и моћи ће се применити, докле год људи буду људи. Макијавели је најжешћи противник свакога доктринаретва у политици. Доктринарству, племенитим чежњама за илеалним савршенством у друштву и држави. занешењачким илузијама и сањаријама Макијавели не да места у политици, 'По све може бити леп предмет академских декламација и теоретично-научних расправа, па се тим може и спремати земљиште за неке доцније политичке и социјалне Фазе, али то није никако политика. По Макијавелу мудра политика мора тачно измерити све прилике и неприлике, према овима удешавати правац, начин и средства, и радити само на ономе, што семоже непосредно постићи. Политичари, који силом хоће да прескоче неку природну Фазу у др= жавном и друштвеном развитку, па да пређу одмах на неку савр шенију, којој није време, која пије па реду, таки политичари, по Макијавелу, вису од користи него од штете својим сопственим па челима, јер изазивљу неизбежне и дуготрајне реакције.
Тежити врло далеко, али радити на ономе што је најближе.
Овакој нас мудрости учи Макијавели. |
Али нас још нечему учи, а то је, да у политици не треба бити много осетљиве савести.
— а зар је и така поука корисна“
Оканимо се сваког лицемерства, па признајмо, да сеи данас у политици врло мало пави на правду и поштење. Пази се само на то, да се неправда и насиље обуче у рухо некакве вајне законитости. То се рухо зове час сфера државних интереса, час одлука каквог конгреса, час европеки мандат, час интереси мира и културе итд. Али шта се крије под тим звучним Фразама 2 Сила и лукаветво, навиље и превара. Еде је више силе ту треба мање лукаветва, = где је мање силе ту мора више бити лукавотва. Са моралног гледишта са свим све једно, јер насиљс није ништа моралније од преваре.