Rad : list za nauku i književnost

ОБ. 5 НОВИ НАСТАВНИ ПЛАН ЗА ГИМНАЗИЈЕ 161

сјајних и високих математ. мисли: геометријску илустрацију диФеренцијалнор и интегралног рачуна, ретроградно дејство аналитичте геометрије на алгебру и планиметрију, графиска представа закона природе ит. д.

Према овоме ми мислимо да се МОву основне операције алгебрајичке путем геометријских цртања изучити. Сматрамо за нужно да у кратко речемо и које: Појам о количини у опште тим пре што пруге, површине и тела имају несравњену спољашност да демаркирају правилан појам о њој. Појам о положним и одречним количинама и нули уз припомоћ појма о двема једнаким силама противног правца. Четири операције са целим и разломљеним; подизање монома на квадран и куб. ГраФијска планиметријска представа подизања на квадрат бинома, тринома и полинома. Стереометријска представа, подизања бинома на куб. Извлачење квадратног и кубног корена сведено на питање какав је то правоугаоник из чије се површане може направити квадрат и какав је то паралелопипед чија је запремина равна некој коцки. О) размерама и сразмерама. Решење једначина са једном непознатом. Фундаменат о квадратним једначинама.

Ако се користимо дакле присном везом која постоји између геометрије и алгебре. бићемо кадри да уведемо рационалан систем за изучавање и алтебре и геометрије, бићемо кадри да саставимо животворно стабло из кога ће избити две природне гране алгебра с једне и геометрија е друге стране. Учинићемо даље прелаз из радионалног метода ка чисто оперативном који служи за генералисање математичких мисли, оспособићемо васпитаника поступно једном методом за коју би рекли математичари да за наш рачун мисли, оспособили би васпитника да у вишим гимназијама употребљава математику у Физици т. ј. у представљању природних закона.

Практично значење оваког увођења јесте још и то што ће изучавање алтебре граФијским путем представљати природну границу учењу матем. наука у нижим средњим школама.

По овоме број часова за ТУ. разред и то 4 за алгебру и 2 за планиметрију није са нашег гледишта коректан, но ваља свих шест часова преобратити у аљлебрајичну геометрију % а учење алгебре (као апстрактне науке) и геометрије са њеним деловима да се пренесе у више разреде.

У цељи да би се имао преглед распореда предмета по разредима гимназије ми смо се користили резултатом рада око наставног плана од стране колегија и просв. савета и саставили један план п9ји овде истављамо и то за гимназије.

% Јер научно предавање аритметике и експериментално предавање геометрије то јест науке о геометр: облицима и тако да речем аритметичке геометрије (у 3 разреду са 8 часа) то би био први ступањ, а други алтебрајична геометрија.

„РА д“ 4.