Rad : list za nauku i književnost
164 Ен ПРО АЦА : у ~ тев. Ц.
удесимо наше школе, оне ће имати одређен положај у друштву, што веома мното значи. Јер одиста, ако оне остану овакве као што су, онда ће увек вредити ове речи песника: ЕЦ
Паз Шеђеп уоп Фег Зећше Таб 80 уге епшег; —
Разг Геђеп ћађ етпе
Рлје Чећше еле апдете Уећ.
Да не би школа имала свој свет, а живот свет за себе, ми ћемо изнети кратак нацрт плана за преуређење наших школа, где ће се нарочито гледати како бе се школа и живот људеки зближити, а у јавном мишљењу створити одређенији" појам о задатку школе, јер је наше мишљење да ваља и ђачић тако рећи да зна чега ради иде у школу, а камо ли његови родитељи. А да је томе крајње време уверава нас кратка историја наших школа од ослобођења до данас. Ако је за вајлу доста су школе произвеле ата и писара, државне су потребе више мање задовољене, ми сматрамо да је за углед државни поносно задовољити потребе народне. Понављамо: Крајње је време.
По овоме, користећи се тиме што је број година за основне школе 6,ми мислимо да у смотрењу земљорадње ваља ово учинити:
1) Да се за сад у сваком округу на згодном за то месту подигне основна школа са 6 разреда и земљорадничка са 484.
9) Ва наставне снаге на тим местима ла су нарочито употребљени ђаци из зедмљеделске школе (ако их има те нису поватали канценарије), и ђаци из учитељске школе.
У циљу подизања и утврђивања тих школа послати 90 младића који су свршили гимназије и реалке на страну. Ми то спомињемо и предлажемо с тога што нам се чини да ће од прилике примљени број ђака, 25 на броју, у земљеделску школу коштати државу толико као кад би их и у стране земље шиљали, кад узмемо у рачун да је држава бесплатно издржавала толики број ученика, плаћала велике плате професорима итд. А за цело ће на тим школама на страни имати шта да чују, виде и науче јер је то тамо уређеније.
Зарад подизања заната:
1) да се испита у којим се местима занати нису уништили 4 имају способности за развиће, па да сени у тим местима подигну основне школе са 6 разреда и да се одреди које врсте заната ваља нарочито подизати.
9) да се дозову и плате одлични мајстори који би били способни да у њима дају поуке за две године.
Из овога излази да ми сматрамо да би број учења од 6 година за основне школе било само у местима где се имају подизати 8анатске и земљорадничке школе. То мора тако да буде, пошто и иначе немамо радних сната којима ће се такве школе одржавати.
Даље ваља тежити томе да основна школа свуда траје по четири године, под тим условом, да се вешто групишу и створе, тако да их назовемо, школске општине а уреди опште живљење ученике.
__У погледу на индустрију могло би се такође учинити ово: смањити број нижих гимназија а изнаћи места у којима би какво