Rad : list za nauku i književnost
170 а | св. П.
Непосредно и посредно торезивање порезнио извора. Да се све порезне снаге порежу по мери своје праве способности, могуће бу а и неизбежне су две методе, два начина порезивања.
Држава ће или непосредно сама потражити порезне изворе, пошто потражи биће свију имовина и прихода код порезних лица 34 време текуће порезне периоде, те ће га одмерити и оптеретити. Или опет држава неће тражити ни количину имовине ни прихода порез“ них лица, већ ће извор порезни ухватити и оптеретити у живоме кретању, кад постаје и кад бе троши поједини део имовине и прихода, и то већином не код самог порезаника, већ код неког трећег Формалног порезног лица, правног предходника или посљедника пореза“ никовог. На имовину и приход закључује се из чињеница потрошње и саобраћаја, или из посљедица употребе прихода за натомилање т. ј. на капитализирање, које сви виде. Порезаницима је остављено да сами регулишу своју потрошњу и саобраћај, и да сами избегавају несразмерно теретење свог прихода и своје имовине.
Ако хоћемо да сразмерно оптеретимо све порезне снаге, ваља да постоје и морају постојати обе методе порезивања. Само за се непосредно порезивање није довољно; јер држава може похватати порезне изворе само по њиховој вредности и подједнако их оптеретити по њиховој средњој способности. Вредност пак имовине или прихода још није мерило праве индивидуалне, повремено способности, јер две једнако велике имовине или два једнако велика прихода неће свакад бити подједнако способни за државу, с тога што су властите потребе разно неизбежне и преке. Држава никада не може пронаћи праву индивидуалну способност, њу могу познавати само порезне снаге саме. Оне ће је показати чињеницом, потрошњом. (6 тога се мора употребити и друга метода, која не тражи порезни извор, већ чињеницу из које може закључити колика је и да постоји порезна снага, те чињеницу узима као порезни предмет, да би тако могао порезаник терет порезе довести у сугласност са својом порезном способношћу.
Непосредне порезе као порезе на лични приход % порезе на дожодак. У први мах изгледа да идеји непосредне порезе одговара само пореза на читав приход сваке особе из свију њезиних приходних извора. Изгледа као да је пореза на доходак силом наметнута. Али с практичног гледишта ствар ће нам одмах другојачије изгледати. Свачији укупан приход може се одредити, пронаћи, с бољим успехом, ако имовину коју видимо, земљу и куће, расмотримо за се, одељено од обрта, ренте и радне плате.
И ваљано уређена општа лична пореза на приход даје се из"вести из пет партијалних пореза. То разчлањавање прихода у засебне доходке било би излишно самб у том случају, кад би се чисти лични укупни приход лако могао оптеретити или бар само познати, одредити. Али то баш није могуће нити може бити могуће у епоси индивидуалистичке организације "народне економије, где свако приватно газдинство учествује у саобраћају, али није могуће да му се позна приход. (О тога се код непосредне порезе на приход морају порезивати поједини родови прихода, поједине радње, мора се у опште од