Radno i socijalno pravo

Златибор 2006 Промене у радном и социјалном законодавству

ције од корупције, која налаже висок ниво професионалне етике државних службеника. Узгред, сходно Закону о државним службеницима, повреда кодекса понашања државних службеника представља лакшу повреду дужности из радног односа.

Циљ Кодекса јесте да ближе утврди стандарде интегритета и правила доброг понашања државних службеника у вршењу послова државног органа и да обавести јавност о понашању које има право да очекује од државних службеника. Разуме се, одредбе Кодекса примењују се у случајевима који нису уређени Законом о државним службеницима и другим законима од значаја за рад државне управе. Кодекс треба да истакне и конкретизује начело политичке неутралности, непристрасности по основу личних својстава, начело лојалности државног службеника држави (као послодавцу), начело савесности и одговорности у извршавању послова, заштите јавног интереса, итд. Кодекс треба да садржи и одредбе о подношењу пријаве о имовини и приходима државних службеника на положају, на које се примењује важећи Закон о спречавању сукоба интереса при вршењу јавних функција (односно Закон о агенцији за борбу против корупције, чији Нацрт је припремљен септембра 2006. године). Поред тога, Кодекс треба да садржи одредбе о подношењу пријаве у случају повреде закона и Кодекса, кад се државни службеник на положају излажзе неприличном утицају, као и одредбе о сукобу јавног и приватног интереса. Разуме се, Кодекс траба да садржи и ближе одредбе о пригодним и другим поклонима, плановима интегритета, одговорности државног службеника на положају. Садржина Кодекса, међутим, треба да, поред наведених обавеза државних службеника, предвиди и заштиту приватности државног службеника, при чему руководилац државног органа има посебну одговорност за предузимање мера заштите личних података (које се воде у евиденцијама).

Узгред, споменимо да је Стална конференција градова и општина усвојила још 2004. године Етички кодекс понашања функционера локалне самоуправе у Србији, који истиче и стандарде у обављању функције, од забране сукоба интереса, ограничења обављања више функција, борбе против корупције, до односа према јавним службени-

> T. H. рееду Елсе, "Тће шпропапсе ог Теасћапе ефсв", Правни живот, Op. 12/2003, стр. 702 – 703. 60