Radno i socijalno pravo
Рајко Кличковић, Радно вријеме, одмори и одсуства у Републици Српској, Радно и социјално право, стр. 93-110, ХУ (1/2011)
Закључна разматрања
С обзиром на тренутно стање и чињенице да се у многим секторима од стране послодаваца не поштује ограничено радно вријеме и право на прописане одморе, као и чињеницу да се злоупотребљава прерасподјела радног времена, можемо закључити да је заштита радника у овим случајевима недовољна.
У извјештајима инспекције рада констатовано је да су инспектори рада у контролама утврдили да постоје велике злоупотребе послодаваца које се односе на радно вријеме радника – дуже од 40-часовног седмичног радног времена, као и злоупотребе прековременог рада и прерасподеле радног времена коју допушта Закон о раду.
Такође морамо констатовати да је такво стање посљедица чињенице да у Републици Српској није завршен процес приватизације и да се није у довољној мјери изградио однос послодаваца према поштивању утврђених прописа којима се гарантује право на ограничено радно вријеме, годишње одморе и одсуства, који су усклађени са међународним прописима којима се регулишу та питања.
Подаци о повредама права су неопходни ради анализе и праћења укупног стања остваривања права радника и пружања заштите тих права од стране надлежних органа.
Радипревазилажења оваквог стања и стварања одређене сигурности за раднике неопходно је појачати мјере контроле и надзора поштивања радног времена, дневног одмора, одмора између два узастопна дана и других одмора од стране Инспекције рада.
Неопходно је путем социјалног дијалога мијењати однос послодаваца према овим појавама и значају права на ограничено радно вријеме и одморе за здравље радника и репродукцију радне снаге, јер само одморан и здрав радник је у стању да ради и извршава радне задатке.
Када се анализира остваривање ових права у тренутно важећем законодавству Републике Српске, оправдано се намеће закључак да је ово законодавство неопходно хармонизовати са прописима Европске уније у процесу кандидатуре за чланство Босне и Херцеговине односно Републике Српске, јер су социјална права, међу којима су права по основу рада, високо позиционирана у законодавству и пракси Европске уније.
Провођење ових неколико предложених мјера обезбиједило би квалитетнију примјену закона и других прописа којима су утврђена права радника и обавезе послодаваца у циљу постизања социјалног и економског мира у Републици Српској.
108